Sidor

Friday, September 24, 2010

Virkad skål

Vi har en liten hylla i hallen som fungerar som avlastningsyta. Där hamnar allt mellan himmel och jord, som man vill ställa ifrån sig. För att råda bot på röran tänkte jag göra några små korgar/skålar att lägga småsakerna i. Igår kväll när barnen gått och lagt sig satte jag mig och gjorde den första.

Garnet jag använde till den här är gammalt ryagarn efter svärmor. Jag har massor, men tyvärr är mycket av det klippt i meterlånga bitar... Det går ju att använda, men många skarvar blir det. Färgen är egentligen lite grönare än den ser ut som på bilderna.

Tänkte att jag kunde dela med mig av mönstret:

Börja med att virka 4 lm, och slut dem till en ring med 1 sm.

Virka sedan 2 lm (ersätter första st varje varv). Virka ytterligare 15 st runt ringen. Avsluta alla varv med sm till lm i början av varvet.

2 lm, 1 st i samma m som sm i förra varvet. Fortsätt med 2 st i varje m.

2 lm, 2st i samma m, 1 st, 2 st i samma maska osv.

2 lm. 1 st runt varje st bakifrån. (Gör omslag som vanligt, för in nålen mellan två stolpar från baksidan av arbetet, runda stolpen och stick ut nålen på baksidan igen, gör omslag och dra igenom och virka sedan stolpen som vanligt. Detta varv ger en stadig, nästan vinkelrät, kant mellan botten och sidorna på skålen.)

2 lm. 1 st med nedtag mellan st istället för i m. (Ger större stadga.) Upprepa så många varv som behövs för önskad höjd

Byt färg för spetskanten. 1 fm, 3 lm, 3 fm, 3 lm, 3 fm, 3 lm osv.

En liten bild uppochner för att visa den tydliga kanten mellan botten och sidor.

Perfekt för riktigt små saker som annars bara ligger och skräpar.

1 comment:

Malin said...

tack så jättemycket för din kommentar!
Underbart att du ville dela med dig, glädjer mig!

Jo, det är såklart bra att prata med någon, och jag kommer nog att prata med en förlossningspsykolog, som ringt mig efter förlossningen Gäller bara att få arslet ur vagnen...

stort tack!!! KRAM!!

Post a Comment