Sidor

Wednesday, September 29, 2010

Torgvantar

Det är lätt att bli frusen om fingrarna den här tiden på året. Särskilt om man sitter och arbetar med händerna. När man handarbetar, eller sitter vid datorn. Jag har en fin vän som arbetar som läkarsekreterare, och hon ville gärna ha ett par torgvantar. Det tog ett tag innan jag kom till skott, men nu är de både klara och överlämnade.


Dessa sitter bättre på handen än mina rosa, eftersom jag numera avslutar med resår. Dessa är stickade i tunn, mjuk ull. De får ju inte vara ivägen om det ska gå att ha dem på när man arbetar med något. Dock är de lite rymligare än de rosa. Mönstret är på ett ungefär som följer:

Lägg upp 44 m på strumpstickor nr 3. S
ticka resår (2 rm, 2 am) i ca 5 cm, eller så långt du vill ha.
Sticka rm i ca 5 cm.
På följande varv stickar du 2 rm, maska av 10 m, fortsätt med räta. (Nästa vante tvärtom, maska av när du har 12 m kvar på varvet.)
Nästa varv lägger du upp 10 nya m över hålet. Fortsätt med räta varv.
Ca 3 cm efter tumhålet övergår du till resår igen.
När resåret mäter ca 3 cm maskar du av, rm på rm och am på am.
Plocka upp 22 m runt tumhålet och sticka 6 varv. Maska av.

Hur långt du stickar varje del är lite beroende på hur stora händer du har. Jag har ganska små händer. Det lättaste är att ta på sig vanten under stickandets gång och prova sig fram tills man blir nöjd. Vill man att de ska gå längre upp på fingrarna så lägger man på några cm där.

För att det inte ska bli en ful skarv mellan stickorna brukar jag sticka 1-2 m från nästa sticka, så att skarven mellan stickorna kommer på olika plats varje varv. För att veta var varvet börjar kan du antingen ha en stickmarkör eller en trådbit mellan första och sista maskan.

För att kunna skilja vänster vante från höger broderar jag en liten blomma på ovansidan, för att kunna dölja varvbytena som jag lägger på undersidan av handen.

No comments:

Post a Comment