Sidor

Friday, September 10, 2010

Kalasdags

Idag ska vi ha kalas. Sonen fyllde nio år i onsdags, så idag kommer närmaste familjen och firar. Det blir mysigt. Mindre mysigt är väl allt städande som "krävs" innan de kommer. Lägger i och för sig ribban ganska lågt, men lite ordning vill man ju ha. Typ så att man kan ta sig fram i rummen utan att ramla och bryta benet.

Jag har bakat och grejat i veckan må ni tro. Mest nöjd är jag med mazarinerna. Trodde det skulle vara svårt att göra, men det var det inte alls. Lyckades till och med med glasyren!

Visst ser de goda ut? Det är de också.

Det finns som sagt lite att göra idag. Därför var det nog inte vidare klyftigt av mig att påbörja ett nytt projekt igår. Men jag var så sugen!

Jag har börjat på en mössa till mig själv. Jag följer ett mönster från drops design som jag tyckte såg så mysigt ut. Och den är riktigt rolig att göra. Den stickas uppifrån, vilket gav mig lite huvudbry. Jag hade nämligen inte strumpstickor i rätt storlek, utan bara en rundsticka. Så jag fick börja på ett par större stickor tills jag kunde få på den på rundstickan.

Testade "magic loop" för första gången, där man använder rundstickan i princip som två strumpstickor. Arbetet ligger då platt, dubbelvikt, på stickan. Hälften av maskorna har man på den vänstra stickan och stickar över dem till den högra som vanligt, medan de andra maskorna sitter på tråden ganska nära den vänstra stickan. Jag klarade inte att börja direkt med magic loop, utan fick vänta tills jag hade kommit några varv. Det vred sig så konstigt annars. Om du är nyfiken på magic loop får du googla på det. Det finns lite instruktionsfilmer upplagda på nätet. En del använder den metoden för att undvika den skarv som ofta blir mellan stickorna vid strumpstickning.

Nej, nu borde jag verkligen inte sitta här längre. Upp och städa!

No comments:

Post a Comment