Sidor

Wednesday, September 22, 2010

Snälla, visa mig respekt

Detta är det första valresultat jag sett diskuteras här på nätet. Förra valet hade jag inte facebook och jag läste inga bloggar. Kanske lät det likadant då? Kanske inte. Men vet ni vad? Det jag läser gör mig ledsen. Ledsen ända in i hjärtat.

Många tycker att det är förskräckligt att SD tagit sig in i riksdagen. Vi är förskräckta över deras invandrarpolitik. De kallas rasister och främlingsfientliga. Det kanske de är, många av dem. Jag vet inte. Men tror ni verkligen att alla som röstat på dem är rasister? Är det verkligen så enkelt? Är det något som blossat upp nu på sistone? Man skulle kunna tro det när man ser alla antirasistiska reaktioner. Men har vi inte alltid hört argumenten om att de som verkligen behöver hjälp fortfarande är kvar i sina länder, att de som invandrar hit inte är de som behöver mest hjälp? Kanske röstade några på SD för att fokusera på den frågan. Den är en av deras frågor. Är man rasist då?

Missförstå mig inte, jag sympatiserar inte med SD. Inte alls. Men vilken rätt har jag att döma dem? Vilken rätt har jag att uttala mig kategoriskt mot alla som röstat på dem? Vilken rätt har jag att se ner på dem? Har inte alla människor lika värde? Även de som röstat på SD... Det skrämmer mig nämligen när människor (oavsett vem) vägrar tala med dem, vägrar lyssna på dem, tror att de kan bete sig hur som helst mot dem. Stör torgmöten, hotar och tar till våld. Vad hjälper väl det? Men den utvecklingen skrämmer mig. Människors hat och brist på respekt skrämmer mig.

Det är inte bara SD som det talas nedvärderande om. Har man röstat på alliansen så är man en egoist som bara tänker med sin egen plånbok och inte bryr sig om de svaga. Så låter det från röd-grönt håll. Är det verkligen så? Att bara röd-gröna vill ha ett samhälle där alla kan få sjukvård och ekonomisk hjälp när det är omöjligt att hitta ett jobb. Jag vet att det inte är så. Vad ger någon rätten att kasta ut sådana anklagelser? Vad vinner vi på att göra varandra ledsna? Vilken moderat kommer att börja rösta rött bara för att en socialdemokrat kallar honom/henne för idiot? Om man tror att man själv är klok nog att förstå vilket parti som är bäst för Sverige, borde man då inte vara klok nog att kunna föra ett samtal med och om oliktänkande utan att vara nedvärderande eller direkt elak?

Vad som än händer i riksdag och regering, så skrämmer det mig mindre än det jag ser omkring mig. För jag ser ingen respekt. Och om du inte respekterar mig så gör du mig illa. Så känner jag. Så gör mig en tjänst, är du snäll. Uttala dig inte illa om andra människor pga deras åsikter. Bemöt istället åsikterna med argument och respekt. Så kanske du vinner över någon till din sida. Eller åtminstone gör det här samhället drägligt att leva i, för alla.

1 comment:

Anonymous said...

Hej syrran
Jag märker att jag missat mycket, har inte koll på valet alls, men utvecklingen låter ju inte rolig alls. Håller helt med dig, kan man inte respektera att andra kan ha en annan åsikt så har man inte mycket respekt alls.
Ps. är du lite författare, en hejare på att skriva ;)
kram Lillsyrran

Post a Comment