Sidor

Friday, September 10, 2010

Till att glädja någon annan

Det är alltid lite nervöst när man ska göra något åt någon annan. Alla har ju olika tycke, smak och stil, och man vill ju gärna att det ska bli uppskattat.

Igår överlämnade jag en liten "present" som i alla fall blev uppskattad. Jag hade gjort ett par torgvantar till en liten tjej som, precis som jag, har ont i kroppen. Hon hade tittat på mina rosa handvärmare och vi hade båda konstaterat att man kan få mer ont om man är kall. Så då tänkte jag överraska henne med ett eget par.

Jag hade luskat lite med hennes mamma om vad hon hade för favoritfärg, det bidrog säkert till att de uppskattades. Jag höll på att glömma att dokumentera dem, så kortet är taget i sista sekunden i bilen...

Precis som mina är de tunna nog att använda när man pysslar inomhus, men värmer självklart ute också. Det är egentligen bara en tub med tumhål, 40 m. Börja och avsluta med resår, däremellan slätstickning. När den känns lagom lång - maska av 8 m för tummen. Lägg upp 8 nya nästa varv. Plocka sedan upp 18 m i tumhålet och sticka en tumme. Garnet jag använt är Nissegarn, ett ganska tunt akrylgarn. Och stickor... 3 mm kanske? Mina rosa har precis samma storlek men måste vara lösare stickade... Dessa lila passade i alla fall perfekt på en 10-åring. Jag broderade en liten blomma på ovansidan för att markera vilken hand som är vilken. Det blir ju en skarv vid randningen som är snyggast att ha på undersidan av handen.

Jag överlämnade också ett litet beställningsjobb till hennes mamma - en tavla till en nygift vän. Det enda direktiv jag fick var texten. Amor vincit omnia - kärleken övervinner allt!

Jag fick idén till utsmyckningen när jag letade inspiration på nätet. Tyckte det var så fint att pynta ramen, så det ville jag också göra. Jag tycker att det lätt blir så rörigt när det är mycket text och pynt, så det kändes som en bra lösning. Hoppas att den blir uppskattad.

No comments:

Post a Comment