Sidor

Wednesday, September 15, 2010

Klädd för höst

Det är inte varje dag jag mannekängar, direkt. Men idag! Jag var ju bara tvungen att visa upp min älskade mössa som blev färdig sent igår. Vad tycks?

Ja, inte om mig alltså - mössan! Själv tycker jag att den blev jättebra. Skön och inte det minsta kliig. Billig också, det gick åt ett nystan akryl som jag köpt på Ö&B för 25 kr. Perfekt!

Den är lite baskerliknande i formen men avslappnat pösig. Funkar till min grönmelerade sjal också.

Ser ni att det ska se ut som blad som utgår från tofsen? Tror att det första gången jag stickar efter mönster på det sättet. Inte sista gången dock, för det var riktigt roligt att sticka den här mössan. Vill du göra en egen hittar du mönstret här.

Jag har kommit på att jag har en del stickat och virkat som jag inte visat här, helt enkelt för att jag inte hade startat bloggen när jag gjorde dem.

De här torgvantarna till exempel. De är stickade i Svarta Fårets raggsocksgarn. Gillar det garnet skarpt! Varm och gott, och kliar inte något.


De här vantarna använde jag flitigt förra vintern. Ett par fingervantar under bara, så blir det varmt och gott. Enkelt mönster var det också. En tub med resårstickning helt enkelt. Antal maskor beror ju på garn, stickor och handstorlek. Maska av "lagom" antal maskor för tumme, lägg upp lika många nya nästa varv. Plocka upp några extra när du stickar tummen sen så blir det inte så trångt. Busenkelt.

1 comment:

Kyllikki said...

Vacker mössa och färgen gillar jag mycket!

Post a Comment