Sidor

Wednesday, September 8, 2010

Äppeldricka

Nu är äppeldrickan färdig! Familjen har enhälligt beslutat att jag ska göra mer, och det är väl ett betyg så gott som något. Jag tycker också att färgen är helt underbar! Receptet hittade jag på Livet på en gård.

Äppeldrickan är riktigt enkel att göra, så testa gärna! Har du inga egna äpplen kanske du kan tigga till dig av någon annan, eller rent av köpa.
  • Du behöver 3 kg äpplen. Dela dessa i bitar. Jag behöll skal och kärnhus på, och det funkade bra. Lägg äpplena i en hink, stor gryta eller vad du nu har.
  • Häll över 6 liter vatten som du först kokat och sedan låtit kallna.
  • Blanda ut 2 tsk natriumbensoat och 1 msk vinsyra i lite av vattnet och rör sedan ner det med äpplena.
  • Nu ska du låta drickan stå i 3 dygn. Jag brukar ställa saft och dricka i kylen, men det funkar säkert att bara ställa det svalt.
  • Efter 3 dygn silar du drickan. Låt det stå och droppa i en halvtimme ungefär. Sedan mäter du hur mycket det blev.
  • Rör ner 1 dl socker per liter dricka. Sedan häller du upp på flaskor. Klart!

Hur man späder brukar vara en smaksak, men jag späder den här drickan med lika delar vatten ungefär.

Skickar med en liten bild på min alldeles hemmagjorda syltlök också. Jag är helt galen i syltlök, så det känns extra roligt att ha gjort detta själv. Så här i efterhand kan jag önska att jag hade sått mer lök, hade bara ca 100 g att lägga in... Fick göra en tiondels sats av lagen.

Det var en del pyssel med de stackars små lökarna. Förs ska de kokas och sköljas i kallvatten för att man ska kunna skala dem. Sedan ligga i saltlag över natten. Sköljas och kokas igen för att bli mjuka. Vips ner i burken, koka ättikslag och häll över. Nu ska den stå och dra åt sig lagen ett tag innan man kan äta den. Längtar!

1 comment:

Kyllikki said...

Så gott med hemgjord äppeldricka!

Post a Comment