Sidor

Saturday, March 26, 2011

Från tröja till lampa - From sweater to lamp

Jag har en ikealampa som jag redan klätt om en gång. Den består av en stålstomme som var klädd med tunt papper när vi köpte den. Papper som snart blev prickigt av fluglort. Så jag klistrade på nytt papper. Den sista tiden har den blivit ganska blekt, och svart-vitt är inte riktigt min stil...

I have a lamp from IKEA that I have already re-covered once. It is made of a steel frame that was covered with thin paper when we bought it. Paper that was soon dotted from flyspecks. So I glued on new paper. The last time it has faded quite a bit, and black-and-white isn't really my style...


Jag hade tänkt virka eller sticka ett överdrag till den, men så fick jag syn på en tröja som blivit förstörd av en stor fläck på magen. (En olycka med en flaska liner till scrapbooking...) Den visade sig passa precis! Sicksackade den upptill och nertill innan jag klippte den till en tub och sydde fast den över ramen med langettsöm.

I was meaning to crochet or knit a cover for it, but then my eye was caught by a sweater that had been ruined by a big stain on the belly. (An accident with a bottle of scrapbook liner...) It fitted perfectly! A zigzag seam at the top and the bottom before I cut it to a tube and sewed it to the frame with blanket seam.

Sedan fick den vila lite. Idag fick den lite dekorationer i form av virkade blommor och är nu helt klar. Mycket mer min stil!

Then it got some rest. Today I gave it some decorations in the form of crocheted flowers and it is now all done. Much more my style!


Mitt fönster har blivit så mycket finare nu! Synd bara att jag är så dålig på att komma ihåg att ta kort innan jag gör om saker...

My window looks so much nicer now! It's just a shame that I am so lousy at remembering taking pictures before I change things...

No comments:

Post a Comment