Sidor

Friday, March 18, 2011

Filtad börs - Felted purse

Jag har saknat en börs för mina "garnpengar", som jag får när jag gjort en beställning åt någon. Själva anledningen till att jag började filta var att jag ville ha en grå filtad börs med broderier på. Och nu är den färdig!

I've been wanting a purse for my "yarn money" that I get when I've knitted/crochet something that someone ordered from me. The very reason that I started felting was that I wanted a gray felted purse with embroidery. And now it is finished!


Jag har gjort både vanliga broderier och bandbroderi. Det var första gången jag broderade med band, så det blev väl inte perfekt. Men det var roligt, och faktiskt lättare än jag trodde.

I have made the embroidery both with regular threads and with ribbons. This was the first time with ribben embroidery for me, so it wasn't really perfect. But is was fun, and actually easier than I thought.


Jag tänkte berätta lite hur jag gjort själva börsen. Till att börja med stickade jag en provlapp som jag mätte innan jag filtade den. (Lägg bara in den i tvättmaskinen med tvätten.) Sedan mätte jag den igen för att se hur många maskor och varv som krävdes för att få en cm. Här måste man prova själv, eftersom filtningen varierar mellan olika garner, maskiner, masktäthet osv.

I was thinking I would share how I made the actual purse. To start with, I knitted a sample that I meassured before filting it. (Just put it in the washer with your laundry.) Then I meassured it again to see how many stitches and rows it took to make 1 cm. (Of course you can meassure in inch instead.) Here you have to make samples on your own, since the felting differs between different yarns, washers, gauges etc.


Sedan tänkte jag ut hur stor börsen skulle vara, och multiplicerade måtten med antalet maskor/varv.
För att få en börs på ca 13 cm x 11 cm skulle jag lägga upp 56 maskor tretrådigt ullgarn för rundstickning på 3,5 mm stickor. Ett tips jag fått hos Tant Kofta är att lägga upp maskorna med en bomullstråd, för att kunna sy ihop botten finare. Så det gjorde jag.

Then I decided how big I wanted the purse to be, and multiplied the meassurements wanted with the required amount of stitches/rows. To get a purse that was 13 x 11 cm I had to cast on 56 stitches of a three ply woolen yarn for knitting in the round with 3,5 mm needles. A tip I got at Tant Kofta is to cast on with a cotten thread, to be able to sow the bottom together neatly. So I did.

Jag hade en dragkedja på 20 cm som jag vill använda. Därför stickade jag runt i ca 20 varv och maskade av 2 maskor (för att skapa en bredare öppning för dragkedjan) och fortsatte sedan sticka 26 maskor fram och tillbaka i 12 varv. För att få lite rundade hörn maskade jag av en maska i början på varje varv de fyra sista varven innan avmaskningen. Sedan gjorde jag likadant med de resterande 28 m - maskade av 2 och stickade fram och tillbaka.

I had a 20 cm zipper that I wanted to use. So I knitted in the round for about 20 rows and then cast off 2 stitches (to create a wider opening for the zipper) and continued knitting 26 stitches back and forth for 12 rows. To make it a bit rounder I cast off one stitch in the beginning of each row, the last four rows before casting it all off. Then I did the same thing with the final 28 stitches - cast off 2 and knitted back and forth.


Nu var det dags att sy ihop. Jag sydde ihop maska för maska i botten, och tog sedan bort bomullstråden. Tant Kofta har en bra bild på detta.

Now it was time to close the bottom. I sew it together stitch by stitch, and then removed the cotton yarn. Tant Kofta has a good picture of this.

Sen var det bara att slänga in den i tvättmaskinen. När den kom ut fick jag dra lite i den för att få en fin form, men den blev precis lagom stor. När den torkat var det till att sätta sig med broderinålen och ha roligt! Sist av allt sydde jag fast dragkedjan. Färdig!

Then I just threw it in the washer. When it came back out I had to pull it a little to shape it, but it was just perfect in size. When it had dried it was nothing but sitting down with the embroidery needle and have a good time! The last thing I did was to attach the zipper. Done!

3 comments:

Marilyn said...

you're so clever to have figured it all out...gauges and me don't always work...but you explained it so well, maybe now I'll be able to figure it out!!
hope it fill sup soon and you can go shopping!!!
M
xx

Livet på Gräddhyllan! said...

Det är ju helt underbar! Nästan så jag blir sugen på en själv ;) Men, perfekt presenttips om inte annat! Vad kostar en sådan här vacker portponä?

Nilla K said...

Oj, något pris har jag inte tänkt ut! Men det beror väl lite på vad man vill ha för garn och dekorationer. Vet inte riktigt vad band kostar tex (använde ett band som jag dragit ur mina pyjamasbyxor!). Men kanske 150-200? Vad tycker du att den är värd? ;)

Post a Comment