Sidor

Monday, October 11, 2010

Virkade skålar

Idag har jag äntligen tagit tag i ett projekt som jag länge tänkt göra. Att göra skålar av virkade dukar. Dukarna har legat och väntat ett bra tag, men nu är det gjort!


Det går ju att stärka dukar på flera olika sätt för att göra dem till skålar. Det går att köpa färdig stärkelse, man kan stärka i sockerlag eller potatismjöl. Eller också gör man som jag och använder lim. Helt vanligt trälim som blandas ut med vatten så det blir ganska tunt. Som mjölk, läste jag någonstans.


För att få rätt form på dukarna klär jag in skålar med plastfolie, och lägger dukarna över. Sedan är det bara att pensla på limmet och vänta på att det ska torka.
Just att vänta är nog den svåraste delen... Har en känsla av att jag kommer gå och pilla på dem hela tiden för att se om de är färdiga. Men det är nog bra att vänta lite extra, så att de är riktigt torra och håller formen som de ska. Sen när de är färdiga ska jag visa hur det blev.

1 comment:

Anonymous said...

Fin blogg, framför allt gillar jag din titel:) Gillar själv att hålla på med skapande och har pysslat mycket i mina dar..Sen 10 år tillbaka är målning dock min stora passion.
Mvh Helena:)

Post a Comment