Sidor

Sunday, October 10, 2010

Dopgåva

Nu är alla presenter överlämnade, så nu kan jag avslöja vad jag pysslat med i veckan. Minns ni de gula korkskruvarna? Nu sitter de på plats!

En trasdocka? Nja, nästan. I dockans mage finns en påse med ris. Lägg in henne i micron några minuter med ett glas vatten så värmer hon skönt sedan. Eller lägg henne i frysen några timmar, så svalkar hon härligt när man är för varm.

Hon var en present till min kusins dotter Saga, vars barndop vi var på idag. Kan vara skönt för en liten tjej att ha en värmande/svalkande kompis med sig i sängen ibland. En del bebisar sover bättre på egen hand med en riskudde bredvid sig, eftersom det känns som om det ligger någon bredvid. Som kroppsvärme. Och är det svårt att sova när det är varmt på sommaren så kan den här kompisen svalka skönt.

Eftersom det var ett barndop vill jag ha lite biblisk/kyrklig prägel på det hela, så dockan är i själva verket en ängel. Hon är tillverkad helt i linne och bomull. Stoppningen i armar, ben och huvud är vanlig bomullsvadd, kroppen och innerpåsen är linne, vingarna bomullstyg och hår och klänning är virkade i bomullsgarn.

Hon tog lite tid att göra... Jag hade ingen vettig färg på sytråd till symaskinen (vill ha bomull, inte polyester som jag var skeptisk till att använda i micron). Så jag fick sy ihop henne för hand med broderitråd. Alla kanter är sydda med langettsöm för att det inte ska repa upp sig, och det tog tid. Ska jag göra fler ska jag se till att ha ordentlig sytråd, det säger jag er!

Ett litet kort fick hon också, Saga. Inget märkvärdigt egentligen, det gick väldigt snabbt att göra. Fjärilen tar visserligen lite tid att göra, men den hade blivit över vid ett annat tillfälle och var bara att fästa på kortet. Men det jag egentligen vill visa är ett smakprov på handstilarna som finns med i boken jag fick av min man nyligen. Det är så roligt att skriva nu! Och faktiskt inte alls svårt.

Jag använde även handstilar från boken på en liten bruksanvisning på ängeln. (Klicka på bilden så blir den lite större.)

Är faktiskt riktigt nöjd med slutresultatet. Och hon verkade bli uppskattad också, vilket givetvis är roligt.

1 comment:

Kyllikki said...

Vilken söt liten ängel!

Post a Comment