Sidor

Tuesday, October 19, 2010

Beställningar och blommor

Det har varit en seg vecka. Jag och barnen blev som sagt sjuka, och på grund av mina "vanliga" sjukdomar (reumatismen som gör mig så trött, känslig mage och astmatiska problem) tar det alltid extra lång tid för mig att återhämta mig. Så jag har inte orkat göra så mycket.

Men jag har åtminstone lyckats få färdigt ett par beställningar: ett par röda örhängen och torgvantar i svart och lila.

Båda mönstren är mina egna, men det var första gången jag gjorde torgvantar med halva fingrar. Jag fick tänka till lite för att få till det utan att behöva krångla till mitt enkla mönster, men jag tycker att det blev riktigt bra till slut.

För en tid sedan beställde jag en skojig bok - 100 blommor att sticka & virka av Lesley Stanfield. Jag har suttit och bläddrat mycket i den, men nu har jag kommit igång att testa en del mönster.

Här är två olika sorters rosor. Den vänstra är i ull, men blev inte jättebra i just det här garnet. Det mönstret går ut på att man först virkar en lång rad lm, och sedan virkar blomblad i allt större format utmed dessa. Sedan virar man ihop dem och syr ihop.

Personligen tycker jag om när man kan virka blommor i ett stycke, utan att behöva sy, men i ganska många av mönstren i boken krävs montering. Den högra är dock virkad i ett stycke. Jag har använt ett akrylgarn som jag gör mjuka sjalar av, och som skiftar färg. Det var ett lite speciellt mönster som jag tyckte funkade bra till det här garnet. Så bra att jag blev inspirerad!

Så nu håller jag på att sticka något svart, halsduksaktigt som den här rosen ska få pryda. Det går plågsamt långsamt framåt, så vi får väl se vad slutresultatet blir. Har inte riktigt tålamod för projekt som tar mer än två tv-kvällar att slutföra, hehe. Men vem vet, jag kanske får upp farten?

4 comments:

Maria said...

Söta örhängen! Skönt att ni mår bättre, men det måste vara jobbigt för dig när du är "nedsatt" på andra sätt också.
boken med blommor har jag också köpt - men jag har inte använt den än....
Sköt om dig!
Maria

Tessan said...

åå är de vantarna till Hanna? De är jätte fina! Hon tjatar som bara den efter sådana vantar! Kram

Nilla K said...

Japp, det är Hannas vantar. Glad att du gillar dem!

Smått og Stort said...

Så fine øreringer og vanter! Flink jente du♥. Takk for koselig kommentar på bloggen min! Du må ikke være redd for å prøve å tove- det er kjempegøy å se hva som kommer ut av vaskemaskina :)
Ha en fin kveld-
klem

Post a Comment