Sidor

Wednesday, October 27, 2010

Ta-daaa!

Nu är det färdigstökat i badrummet! Allt är på plats. Möjligen kan det komma upp några tavlor på väggarna, i övrigt är det helt klart. Jag ska nu bjuda på en guidad tur...

Detta är vyn från dörren. Inte särskilt stort, som ni kan se. Handfat och tvättmaskin rakt fram (där det tidigare var en dusch), ett litet fönster och barnens tvättkorg i hörnet.

Här har vi spegeln i all sin prakt. Tidigare var den ljusblå med snäckor i övre vänstra hörnet och lena små stenar i nedre högra.

Under spegeln sitter nu en hylla som tidigare hade samma bruna färg som listerna i rummet och som satt placerad över elementet. Det gick inte att ha så mycket på den, eftersom det var snedtak precis ovanför. Tidigare hade vi våra tandborstar ovanför krokarna, i den hylla som nu sitter över tvättmaskinen. Underbart med en hylla för tvättmedel! Tidigare hade vi bara en blå plastlåda som stod direkt på tvättmaskinen och kanade omkring. Känns mycket roligare att tvätta nu, rapporterade maken igår.

Nya krokar uppsatta för handdukar. Barnen hade en egen radda krokar i obehandlat trä tidigare, med knoppar som var så små att handdukarna bara trillade ner. Jag och maken hade våra handdukar på krokar ovanför toaletten, vilket inte kändes helt logiskt. (De satt där när vi flyttade in.)

Närbild på rosorna. Jag har använt mig av en schablon i plast, som följde med ett scrapbookin-set jag fick en gång. De rosor som ser ut att ligga bakom andra målades sist. Då täckte jag de tidigare rosorna med papper i samma form som rosen, så att det bara kom färg mellan rosorna. Målade med hobbyfärg, och sedan ett lager spray-lack. Vilket var en dålig idé, eftersom den vita lackfärgen sprack upp av lacken... Men det gick ganska bra, det ser lite lagom shabby-chict ut nu!

Nya gardiner i fönstret. De tidigare hade ungefär samma färg som tapeten (hur tänkte jag?). Har också bantat ner antalet saker i fönstret. Hade några blå delfiner och blå krukor där innan. Nu en zinkkruka och några små stenar och snäckskal.

Tidskriftssamlaren snett ovanför toaletten, hyllan har fått ett draperi i samma tyg som gardinerna. Jag fäste tre öglor på ovankanten av hyllan. Gjorde en knut på ett grovt snöre, trädde på första halvan av draperiet, igenom mittenöglan, nästa draperihalva, sista öglan och så en knut.

Hållaren för toapappret är nedflyttad från väggen (där barnen inte nådde den) till kortsidan på hyllan.

Underbart med all denna förvaring! Här finns en korg för tomma toarullar (som annars bara ligger och dräller överallt), blöjor, bindor, hårvax, plåster och allt annat som letat sig in hit.

Om jag är nöjd? Oooh ja!!! Det här badrummet kändes tidigare hopplöst trist och fult, vi hade ingen vettig förvaring vilket ledde till att det mesta låg på golvet eller i en hög på tvättmaskinen (för att sedan ramla ner på golvet när vi tvättade). Sonens reaktion när han kom in var att fråga när jag hade byggt ut... Mycket ljusare, luftigare, prydligare, mer logisk placering av saker. Tänker inte ens på att jag inte gillar tapeterna och mattan längre. Helt plötsligt ett rum jag är stolt över!

2 comments:

Marilyn said...

great job you did....my bathroom could do with a makeover....isn't it nice to get things done and then enjoy what you did?? :)

Maria said...

Oj, vad du/ni har piffat till det! Det blev både fint och praktiskt. Nu kan ni njuta av ert "nya" rum!
Maria

Post a Comment