Sidor

Tuesday, October 12, 2010

Virkade skålar

Nu är de klara! Äntligen har limmet torkat. Det tog lite extra tid eftersom jag var tvungen att fylla på med lite lim på några ställen som jag missat första gången. Inte helt lätt att se vitt lim på en vit duk...

Vad tycks? Själv är jag väldigt nöjd. Möjligen hade jag trott att de skulle bli något stadigare, men det beror väl på hur duken man använder ser ut. Den lilla är väldigt stadig, förmodligen både på grund av sin litenhet och att det inte är så mycket hål i den. Och sen kan man ju inte förvänta sig att en tygskål ska vara lika stadig som en i glas... Det är inte så att de är ostadiga eller vingliga, de är bara lite elastiska.

Här har vi den djupaste skålen. Den får leka fruktskål med några nektariner för att ge en känsla för storleken. Skulle aldrig ha den som fruktskål själv, eftersom jag alltid glömmer någon stackars kiwi som ligger och ruttnar... Det går ju inte direkt att diska en sån här skål. Vill man det så är det nog ett bättre alternativ att använda sockerlag, och tvätta den emellanåt.

Den största duken fick bli mer ett fat än en skål. Eller en skål med låga kanter, kanske. Den är väldigt sirlig och fin, men hade nog kunnat bli lite ostadig som hög skål eftersom den är virkad lite tunnare garn.

Den lilla är som sagt riktigt stadig. Godisskål kanske? Hmm... nu har jag bara haft godsaker i skålarna ser jag. Det måste man ju inte ha. Hehe.

Nu ska jag fundera lite på om jag vill behålla någon av skålarna (eller alla?) själv. Annars dyker de nog upp under till-salu-fliken snart. Inte direkt smidiga att skicka på posten dock, men det kanske finns någon här i krokarna som vill ha. Och jag kan definitivt tänka mig att göra fler!

3 comments:

MiA said...

Så fina dina skålar blev! Riktigt romantiska :))

Maria said...

Hej!
Såg att du har varit inne på min blogg och kommenterat - välkommen!
Då blev jag ju nyfiken på din, förstås, och här har du en ny följare. Så fina skålar du har gjort! Jättebra idé.
Önskar dig en fin helg!
Maria

anna said...

haha! Shit va häftigt!!! :) Jag måste lära mig att virka

Post a Comment