Sidor

Monday, October 25, 2010

Kalas och make over i badrummet

Det är så härligt att ha sin syster med familj hemma igen! De har tillbringat ett år i Guatemala (hos min svågers familj), men är nu hemma igen. I helgen var vi hemma hos dem och firade mina systersöner som fyllt år. Urmysigt!

Här hemma håller jag på att måla och greja. Visste att det var livsfarligt att måla min tidningshållare i "fel" färg! Det ledde till att jag målar om spegeln (som inte matchade alls) och några hyllor. Det blir nog fint till slut, men det är så typiskt mig att dra igång stora projekt bara för att jag skulle städa ordentligt i badrummet...

Vårt lilla badrum är som sagt litet och slitet. Fula tapeter som håller på att lossna, och brunt som genomgående färg. Det har känts hopplöst att få det fint, och därför gav jag nog upp innan jag ens försökt. Men mer förvaring behövdes, och nu är projekt Piffa-upp-skabbigt-badrum igång.

Jag är uppvuxen med att man tar vad man har, så när möbleringslusten dök upp dök jag i min tur ut till vårt uthus för att leta lämpliga objekt. Det här är ett gammalt köksskåp som jag har målat om. Egentligen är det ett överskåp, men vi tog bort dörren och satte små fötter under det istället.

Tanken var från början att det skulle bli helt vitt, men sen tog färgen slut innan andra strykningen var klar, och då började jag improvisera lite. Först målade jag hyllplanen i samma färger som tidningshållaren, dvs gammelrosa och vinrött. Men det blev inte riktigt bra, och färgen täckte inte som jag tänkt mig. Så då målade jag över det med lite utspädd vit hobbyfärg och skåpet fick nästan en känsla av shabby chic över sig. Även om jag snarare kommer att tänka på skoltidens svarta tavla med utsuddad krita på...

Här har jag satt fast tre öglor, en i mitten och en i varje hörn. Där tänker jag dra igenom ett grovt snöre som det sedan ska hänga tyg på. Samma tyg som jag ska sy gardiner av.

Den icke matchande spegeln har också fått sig en omgång. Från ljusblå med fastklistrade stenar och snäckor till blankt vit. När färgen torkat tänkte jag måla på några rosor (samma som på tidningshållaren) i vinrött och rosa. Kanske något svart också. Man vet aldrig hur det blir förrän det är färdigt! Ytterligare en liten hylla har fått en omgång vit färg och ligger på tork. Sedan ska allt bara på plats i badrummet. Återkommer när allt är klart. Jag kanske till och med dristar mig till att fota i det skabbiga badrummet.

1 comment:

Maria said...

Så kreativ och händig du är! Ert badrum kommer säkert att kännas som nytt när du är färdig!
Maria

Post a Comment