Sidor

Monday, November 29, 2010

Sen sist...

Oj, vad man har mycket att ta igen när man inte suttit vid datorn alls på ett par dagar! Här har det stökats och grejats inför advent, och det pysslas julklappar för fullt. Och snö har vi fått!

Jag tycker att det är så mysigt att stå i köksfönstret och titta ut på fåglarna. Vi hänger upp mat åt dem i en hagtornsbuske, men en del av dem vill bara äta det som fallit ner på marken. Och talgbollarna får inte alltid hänga kvar, eftersom kajorna och kråkorna tar dem.

Vi har plockat fram alla adventsljus, och en del andra vintriga och smått juliga ljus. Vet knappt var jag ska ställa alla! Visst är de små domherrarna i cernitlera söta? Köpte dem på en slöjdmarknad förra året.

Köket är min favoritplats så här års. Det blir liksom extra ombonat där. Särskilt som jag älskar att baka kakor och göra godis till julen.

Och adventsgardinerna som vi köpte förra året gör mig alldeles glad i hjärtat. De passar så bra i vårt kök, även om det är hopplöst att försöka visa det på bild så här års, och med enbart en mobilkamera till på köpet.

I vanliga fall gillar jag inte alls tapeterna i vårt vardagsrum (vi hyr ju och kan därför inte göra hur vi vill), men så här till jul funkar de riktigt fint. Och det kunde ju varit värre, som maken sa igår, det kunde ju varit en hemsk orange historia från 70-talet, eller något fult med pastellfärgade geometriska figurer från 80-talet...

Det börjar se ut som jul!

Visst handarbetas det en hel del också, men mycket av det är ju julklappar och kan därför inte visas upp så ingående här. Bara en liten smygtitt...

Systersönerna önskar sig mössor i julklapp. Påstår deras föräldrar i alla fall... En liten öronlapp väntar på att sättas på plats.

Mammas filt har legat bortglömd ett tag, men nu har det gått undan. Sedan igår har jag stickat det grå, det blå och det mesta av det lila. Och då fick jag ändå repa upp tolv varv eftersom jag hade glömt mönstret och givetvis stickat fel...

Faktiskt så har jag nu stickat halva filten. Den blir nog riktigt bra till slut. Och varm blir den. Men det var minsann en utmaning att få till det med alla dessa starka färger.

Detta är också blivande julklappar, men inte från mig. Två små söta tjejer ska få varsitt par rosa converse i julklapp av sina mammor.

Ja, det var väl i stort vad som hänt här sedan sist. Hoppas att ni alla njuter av den här tiden före jul. Det blir så lätt stressigt när allt man ska göra upplevs som krav. Men det kan också vara en del av det mysiga att pyssla med alla förberedelser. Om man tar det i den takt man orkar med, och släpper alla måsten. Jag tänker minsann njuta av varenda karamellkok och varenda julklapp som köps eller tillverkas för att glädja någon!

1 comment:

Unknown said...

Your home looks very cozy with your advent decorations. Lovely projects you're working on.

Post a Comment