Sidor

Monday, November 8, 2010

Rosa maränger och smetiga popcorn

Hade tänkt visa lite saker jag gjorde till mitt födelsedagskalas förra helgen, men så kom barnens höstlov emellan. De har varit hemma båda två, och då blev det lite svårare att få tillfälle att sätta sig och uppdatera bloggen.... Men nu är de i skolan igen, så förhoppningsvis ska det bli lite tätare mellan inläggen igen.

Jag hade egentligen tänkt baka ett par sorters kakor till mitt kalas, men när det var dags var jag så trött och oinspirerad så det blev inga kakor. Istället pysslade jag ihop lite annat. Jag satt och tittade på en massa recept på nätet, och fastnade för dessa rosa maränghjärtan. De var lite pyssliga att göra, men inte lika svåra att forma som jag trodde. Och ungarna älskar maränger!


Till jul brukar jag göra vansinnigt mycket julgodis av alla de slag, bland annat popcorn doppade i knäcksmet. Det var nog därför jag fastnade för nästa recept. Det, och det faktum att vi badade i marshmallows här hemma.

Det var riktigt enkelt att göra dessutom. Lägg ca 50 g smör och ca 300 g marshmallows i en stor gryta och smält det. Blanda i ca 3 liter (eller något mindre) färdiga popcorn i grytan och rör om ordentligt så att smeten fastnar på popcornen. Det kan vara klokt att röra ner lite i taget, men ganska fort innan smeten stelnar eller bränns vid. Bred sedan ut de kletiga popcornen på bakplåtspapper för att stelna. Klart! Det smakar smaskens - blandningen av salt och sött är oslagbar. Dessutom sitter alla tänder kvar efteråt, vilket inte är helt garanterat när man doppar popcornen i knäcksmet istället...
Till slut skickar jag med en bild på min ljuvliga novemberkaktus. Jag fick den av svärfar, och då var den helt översållad av knoppar. Nu blommar den! Visst är färgen helt underbar?!



No comments:

Post a Comment