Sidor

Friday, January 14, 2011

Göra en egen almanacka

Making your own calendar.

Varje år brukar vi köpa en almanacka till köket. En så'n där med flera spalter, en för varje person i huset. Vi brukar också få en gratis från ett företag. I år köpte vi ingen, utan tänkte använda den som vi brukar få. Och så kom det ingen... Så jag gjorde en egen.

Every year, we buy a calendar for the kitchen. The kind that has several columns, one for each person in the house. We also receive one for free from a company. This year we didn't buy one, but meant to use the one for free. But then nothing came in the mail... So I made one myself.

 Dottern påstår att jag inte gjort den utan bara ändrat den, eftersom jag klistrat fast allt på baksidan av bladen i den gamla almanackan... Jag skrev helt enkelt ut ett rutnät från datorn och skrev i alla datum och våra namn för hand. Helgdagar och söndagar målade jag med en överstrykningspenna. Sen fäste jag det pappret på ett färgat papper och klistrade upp det i almanackan. Ovanför detta klistrade jag ett mönstrat papper och en bild som jag tagit själv. Till slut skrev jag månadens namn och årtal för hand.

My daughter claims I did not make it but merely changed it, since I glued it all on the backside of the sheets in the old calendar... I simply printed a squared paper from the computer and wrote all the dates and our names by hand. Holidays and Sundays were marked with a highlighter. Then I attached the paper on a coloured paper and glued it on the calendar. Above, I glued a patterned paper and a picture that I have taken. Finally I wrote the name of the month and the year by hand.

Sju av bilderna är tagna från vår trädgård, en från vår semester vid havet och de övriga är från det närmaste grannskapet. Ingen avancerad almanacka att göra, men personligare blir det inte!

Seven of the pictures were taken from our garden, one is from our vacation by the sea and the others are from the closest neighbourhood. It's not a complicated calendar to make, but it doesn't get more personal than this!

4 comments:

Kyllikki said...

Vilken underbar ide!Det är ju jätte bra att återanvända saker och ting!Du är verkligen kreativ!!!

Evvvelyn said...

Jättefin!!

Sara-Maria said...

Snyggt! Och väldigt praktiskt. Gjorde en väggalmanacka till mormor och morfar och en till farmor som julklapp med bilder på Ester. Det var väligt uppskattat. Roligare än köpta eller kanske framförallt Reklamkalendrar :)

Lisa at lil fish studios said...

Such a clever idea!

Post a Comment