Sidor

Thursday, January 20, 2011

Trädgårdsglädje mitt i vintern

Gardening joy in the middle of the winter

Idag har jag ätit soppa. Smaskens! Jag tog överbliven köttfärs och lök från igår, nudlar, och sen lite vad jag hade i skåpen. I mitt skåp har jag nämligen en hel del torkad mat som gör sig ypperligt i soppor och grytor. Jag har en påse torkade trattkantareller som jag fått av en fin vän, och lite annan torkad svamp. Den har jag inte torkat själv, men jag skulle gärna vilja testa det. Och lära mig lite fler sorters svamp, det är ju så gott med blandat!

 Today I had soup. Yummie! I took some leftover minced meat and onion from the day before, noodles, and then some from my cabinets. For in my cabinet I do have great deal of dried food that is perfect for soups and stews. I have a paper bag with dried "funnel" chantarell that a dear friend gave me, and some other dried mushroom. I haven't dried it myself, but I would love to try. And learn some fifferent kinds of mushrooms, it's so tasty with a blend!


Däremot har jag gott om rotsaker som jag själv har torkat. Dessutom har jag odlat dem själv, vilket gör det ännu roligare. Palsternacka, kålrot och morot. Rivet på rivjärn och torkat i ugn i 50C med luckan på glänt.

However, I have lots of root vegetables that I have dried myself. Besides, I have raised them myself, which makes it even more fun. Parsnip, swede and carrot. Grated and dried in the oven in 50C with the oven door slightly open.


 Jag har även lök, äppelskivor och jordgubbar i torkat format. Men det hade jag inte i soppan...

I also have onion, apple slices and strawberries in dried shape. But I didn't put that in the soup...


Genom vårt lilla badrumsfönster på övervåningen hade jag anat något i den vildvuxna rabatten sedan snön smälte bort. Och mycket riktigt - julrosen blommar. Jag tror att den kommer att slå ut mer, så jag får nog kika till den lite då och då. Tycker att det är så fascinerande med en växt som alltid blommar i januari, när det är som kallast.

Through the little bathroom window upstairs I had caught something in the flower bed that has run wild. And in deed - the winter rose is in bloom. I think it will come out even more, so I think I'll have to keep an eye on it. I find it so fascinating with a plant that always blooms in january, the coldest time of the year.

1 comment:

Evvvelyn said...

å trattkantareller!! Häftigt med julrosen!

Post a Comment