Sidor

Friday, January 7, 2011

Lugn fredag

Sitter och tittar ut genom fönstret vid datorn, och kan se blå himmel. Det har inte hört till vanligheterna den här vintern. Tyvärr är det töväder ute, så snön sjunker ihop och smälter bort. Visst har vi mycket snö fortfarande, men jag tycker gott att vintern kan få vara inbäddad i bomull. Det är så vackert då!

Lagom till det varmare vädret har jag blivit klar med makens halsduk. Fin timing! Eller inte... Han är i vilket fall som helst helnöjd.


Den är ganska smal, 25 m mosstickning på 3,5 mm stickor (tror jag, använde strumpstickor och kollade inte så noga hur grova de var). Kanske 180 cm lång.


Han ville ha den ganska smal och platt, så att den går att ha flera varv runt halsen utan att den blir bylsig. Måste säga att det ser ganska snyggt ut nu när han har matchande mössa, vantar och halsduk. Kanske lyckas fånga honom på bild någon dag, så ni får se.

Givetvis kastade jag mig över nästa projekt så fort halsduken var klar.
Denna gång är det en mössa till mamma. Hon beställde en mössa med öronlappar, så det ska jag göra. Fick leta lite för att hitta ett bra mönster, eftersom garnet är ganska tunt. De flesta mössorna med öronlappar är ju stickade i så tjockt garn.

Det är ju trevligt att ha sällskap vid datorn, men ibland känner jag mig allt lite motarbetad. Katten älskar att ligga på springan mellan fönstret och skrivbordet, över elementet. Varmt och gott, så klart.
Tyvärr går sladden till musen när i samma springa, och den är ju som gjord till kattleksak. För det mesta ligger hon bara på den, men så ibland slår leklusten till.
Trodde att jag skulle få sitta här i lugn och ro nu, eftersom dottern är borta hos kompisar och sonen har en kompis här. Men nu vill grabbarna spela lego Indiana Jones, så jag får väl sätta mig och sticka lite istället. Stackars mig!

5 comments:

Marilyn said...

What a lovely post Nilla...your husband must be happy to be so well taken care of...and that scarf is most handsome!!
I love that your cat sits on the desk and helps you...ours has never done that...she likes the floor and stays there!!
Have a wonderful weekend...already a week into the New Year!!! Enjoy the peace...while you have it!
M

Lisa at lil fish studios said...

Wonderful scarf, love the colors.

Maria said...

Halsduken blev jättefin! Förstår att maken är snygg i ett matchande set. Mössan ser ut att bli läcker, den också. Du är flitig och kreativ. Söt katt!

mallis said...

Fin halsduk förstår att han blev nöjd med den.

Kyllikki said...

Vacker halsduk!
Katten har det roligt ser jag;)

Post a Comment