Sidor

Monday, January 3, 2011

Allt och ingenting

Nu har jag äntligen kommit igång med makens halsduk. Lång och smal vill han ha den, och utan för mycket stretch. Därför stickar jag den i mosstickning. Mjuk och skön blir den, det här garnet är verkligen mysigt.

Försöker sticka lite varje kväll, men nu blev det inte många varv. Är lite trött ikväll, men jag vet inte om det är värt att lägga sig för tidigt. Vaknar väl bara inatt då. Särskilt som jag sover lite konstigt av de nya värktabletterna. Och drömmer ännu konstigare! Ska bli spännande att se vad jag väver ihop i drömmarnas land inatt, nu när jag precis varit på bio och fått en massa intryck. Jag och sonen gick och såg senaste filmen om Narnia, i 3D och allt. Älskar dessa filmer! C S Lewis är verkligen en av mina favoritförfattare. Både fantasifull och väldigt lärd. Och djup! Det gillar jag. Det är nästan så att jag blir sugen på att läsa något av honom. Tror inte att jag har läst en enda bok sen jag slutade studera... Det var så mycket att läsa då, så jag blev alldeles mätt. Jag som egentligen är en riktig bokälskare. Så det kan bli!


Nu har alla i huset gått och lagt sig. Det är så lugnt och tyst. Det är mysigt att ha jullov med barnen, men det ska faktiskt bli lite skönt när skolan drar igång igen. Så att jag kan få lite tid för mig själv. Trivs inte riktigt med att aldrig kunna dra mig undan och bara vara. Hur mycket tid jag nu kommer att få över. Jag har fått lite tillfälligt jobb i början av vårterminen. En bekant på högskolan ska anlita mig till att skriva in svar från en enkät i ett dataprogram. Dessutom kommer jag någon gång under våren börja läsa nytestamentlig grekiska (igen). Maken arbetar på ett studieförbund, och har fått kontakt med en man inom grekisk-ortodoxa kyrkan (om jag inte minns fel, vilket är mycket möjligt). Så de ska starta en kurs i grekiska på distans som jag tänkte hoppa på. Det blev ju inte så mycket med mina högskolestudier i grekiska, eftersom alla andra kurser tog för mycket tid. Jag var väldigt trött av studierna det sista, men nu ska det bli roligt igen. Älskar ju att studera språk!

Och katten tycks ju dela min entusiasm över biblisk hebreiska...

3 comments:

Emilia said...

Så fin halsduken blir och vantarna blev jättesnygga!

Maria said...

Den halsduken blir jättefin!
Det låter spännande med grekiska och hebreiska. Jag tänker mig att det blir extra intressant att läsa Bibeln, t.ex. och verkligen kunna förstå grundtexten!
Jo, man behöver lite tid för sig själv också. Hoppas att du ska få det framöver. Kram!

Kyllikki said...

Duktig katt;)
Så spännande med nytestamentlig grekiska! Då kan du ju läsa bibeln som den var skriven för länge sedan.

Post a Comment