Sidor

Friday, April 23, 2010

Leva utan ugn?

Satt just och läste på en annan blogg, och skummade igenom några kommentarer till ett gammalt inlägg. Och tappar hakan! Den som skrev påstod nämligen att ingen hon känner använder sin ugn.

Inte använder sin ugn???!!!?

Den använder man ju hur mycket som helst! När man bakar, självklart, men hur mycket god mat som helst görs ju i ugnen. Gratänger, stekar, pommes frites, man ugnssteker falukorv och fisk för att bara nämna något. Dessutom har jag börjat använda ugnen till att torka råvaror. Maken fick lära sig detta på en kurs, då de fick i uppgift att laga en måltid med enbart torkad mat. De torkade potatis, morötter och köttfärs bland annat. Häftigt! Själv är jag inte så drastisk, jag har mest torkat gröna blad av olika slag till te och liknande men jag har planer på att torka mer. Det som är så praktiskt med att torka är att råvarorna tar så liten plats och att man inte behöver ha det i kylen och frysen. Så jag har planer på att torka en hel del i sommar. Både sådant som växer vilt och en del av det vi odlar i landet.

Funderar på om jag skulle ta och göra något i ugnen redan idag, eller åtminstone i helgen, bara som demonstration... Länge leve ugnen!

No comments:

Post a Comment