Sidor

Monday, April 19, 2010

Gamla och jättegamla kort

Jag har sparat kort på de flesta kort jag gjort. Dels för att det är roligt att komma ihåg vad man gjort, dels för att det kan ge inspiration till nya alster. En poäng med att visa upp dem här är att jag inte behöver vara lika rädd för att datorn hemma ska krascha...

De här tre korten är några av de första jag gjorde. De allra första tog jag tyvärr inte kort på, det hade varit roligt att se så här i efterhand. När jag började göra kort använde jag mig bara av sånt som jag redan hade hemma. Inget scrap-material alls. Det vänstra kortet är tex gjort av vanligt skrivar papper dekorerat med utklipp från två olika presentpapper samt bokstäver i filt. Mittenkortet är gjort av tapetbitar, tjock metallfolie och golvmatta (siffrorna).
När jag gjorde de här korten hade jag börjat få lite scrap-grejer av min älskade make. Framför allt papper och blommor. Men även bokstavsstämplar ser jag på det första kortet.
Här har jag börjat med något som börjar kännas ganska typiskt mig, nämligen längre texter. Kanske mest beroende på att jag inte hade några motivstämplar, vilket alla kort jag inspirerats av hade, och jag ville ju han något i fokus. Dessa var till vänner som drabbats av sjukdom i familjen.
Här börjar det bli lite mer avancerat, med distanskuddar och detaljer. Många av blommorna på de tidiga korten gjorde jag med schabloner. Jag är tyvärr inte begåvad med någon större talang för att rita eller måla.
Det första kortet är gjort till ett bröllop i släkten. I bakgrunden sydde jag fast sötvattenspärlor på tyllspets. Det vänstra kom till mer i en hast...
På de här korten har jag börjat leka mer... Stämplade snett på det första, så den sneda lappen var inte planerad. Men det blev bra ändå, kanske till och med bättre än grundidén. Det vänstra är som ni ser till en åtta-åring, och då vågar man leka lite mer. Åttan är gjord i guldfolie.


De här korten är ganska nutida. Till min hjärtans kär. Det ena ett bara-för-att-kort. Det andra med tydligt hjärttema på födelsedagen. Jag hade fem minuter på mig att göra det innan han skulle komma hem, och med de förutsättningarna tycker jag att jag lyckades ganska bra! :)

No comments:

Post a Comment