Sidor

Friday, April 23, 2010

Min symaskin och jag...


... har umgåtts lite de senaste dagarna. Inte alltid med glädje, för det är en strulig rackare emellanåt. Den äter symaskinsnålar till exempel. Såg misstänkta märken på matarplattan idag, så jag tror helt enkelt att nålen ibland inte träffar hålet ner till undertråden och därför helt enkelt bryts av mot plattan. Dessutom rycker den ofta av övertråden. Men jag är ändå glad att jag har en egen symaskin. Och mellan varven går den riktigt bra.


Den här gången har jag "sytt" pyjamasar och nattlinnen. Dottern nästan bara pyjamasar med långa armar och ben, och det blir för varmt så här års. Därför fick hon överta några t-shirts från sina kärleksfulla föräldrar, som jag nu ändrade till nattlinnen som kan duga för en femårig tjej. (Visar naturligtvis bara det som blev snyggast! Hehe...) Jag sydde helt enkelt bara in en t-shirt i sidorna, gjorde mindre ärmhål och pyntade lite med bland annat spets och tyghjärtan. Hon blev jättenöjd!

Sen fick jag idén att jag kunde sy om sonens urvuxna pyjamasar också. Han är av den smala sorten som enbart växer ur kläder på längden. Därför klippte jag av ärmar och ben och fållade, så blev det vad vi brukar kalla sommarpyjamas istället (med korta ärmar och ben). Jag fick order på att fixa denna pyjamas först, så det var säkert ett kärt återseende!

Hux flux, utan att det kostade något extra, så har de fem "nya" pyjamasar var!

No comments:

Post a Comment