Sidor

Tuesday, August 31, 2010

Smaskiga morotsscones!

För en tid sedan kom dottern över ett recept på morotsscones, och sedan dess har hon med jämna mellanrum påpekat att vi borde baka dessa. Jag har varit måttligt entusiastisk eftersom jag inte tycker att scones är så vidare gott. Idag fick hon dock sin vilja igenom, vilket jag så här i efterhand är väldigt glad för. De var nämligen jättegoda! Därför tänkte jag dela med mig av receptet.

Morotsscones (4 st)
  • 8 dl vetemjöl
  • 2 dl grahamsmjöl
  • 1 tsk salt
  • 4 tsk bakpulver
  • 100 g mjukt smör
  • 2 rivna morötter
  • 2 dl riven ost
  • 4 dl lättfil
  • ev valmofrön och/eller solrosfrön

Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke. Lägg i smöret och knåda med fingrarna till en grynig massa. Häll i morötter och ost samt lättfil. Rör samman till en deg.

Dela degen i fyra delar. Platta ut på plåt till runda kakor, ca 15 cm breda. Skåra kakorna i fyra delar. Strö ev på frön.

Grädda ca 15 min i 225 grader.

Sen njuter du med smör och ost. Smaskens!

No comments:

Post a Comment