Sidor

Wednesday, August 11, 2010

Bittert

Förra året gjorde vi så god inlagd squash. Därför bestämde vi oss för att odla egen i år.

Jag förodlade ett gäng inomhus, varav 15 planterades ut. En överlevde... Men den plantan är nu stor som ett hus, och för några dagar sedan räknade jag till sju växande små squashar på den. Och i förrgår var två stora nog att skördas. Lycka! Glad i hågen tog jag in dem och började tärna en del till en sallad. Ivrig som jag var tog jag en smakbit. Och spottade ut den på skärbrädan med ett tvi! Jag har aldrig i mitt liv smakat något så beskt och bittert! Blää!

Så nu är mina stackars squashar destinerade för komposten. De till och med luktar beskt... Vet inte vad det beror på, möjligtvis har de fått för lite vatten. Gurkor och squash är tydligen väldigt vattenkrävande och måste vattnas varje dag om det inte regnar tillräckligt. Ska försöka vattna plantan i fortsättningen så får vi se om de som växer till nu smakar bättre.

No comments:

Post a Comment