Sidor

Thursday, May 27, 2010

Hemmagjorda presenter

Samtalade med en vän om att ge bort hemmagjorda saker i present. Ofta kan det kännas som att det inte duger med saker som man gjort själv, oavsett hur fina de är. Och när man gjort något själv så ser man alla små skavanker... Men mycket handlar det nog om att man inte vill uppfattas som skrytig, eller att man skulle ta åt sig personligen om presenten inte blir så uppskattad som man hoppats... Men ett par gånger har jag faktiskt gjort presenterna själv. Antingen för att göra dem personliga, eller för att vi helt enkelt inte haft pengar att köpa något för.

Denna låda fick min mamma på mors dag förra året. I den fanns tre olika sorters saft som jag gjort själv och som var lite annorlunda: maskrossaft, svartvinbärsbladssaft och lila syrénsaft. Dessutom fanns där kryddburkar med torkade blad, som kan användas till te eller annan smaksättning, tex i vaniljsås: smultronblad, hallonblad och svartvinbärsblad. Alla burkar och flaskor hade hemmagjorda etiketter. Dessutom hade jag lagt i ett av mina första handgjorda kort och en bukett liljekonvaljer med ett spetsband omkring. Mamma blev jätteglad för den här presenten! Alla kanske inte uppskattar just såna här saker, men till mamma var det perfekt!

De här bakelserna virkade jag till ett barnkalas som dottern var bjuden på. Dåligt med pengar hade vi också. Men de här kändes helt ok att ge bort, för jag hade hittat så fina mönster på muffins och prinsessbakelser. (Mönster här och här. )På muffinsen lade jag till lite "grädde och bär", så de blev ännu finare. De gjorde succé hos tjejen som fyllde 6 år, och mina barn ville ha likadana. Även min 8-årige son...

För att göra presenten lite lyxigare hade jag målat en gammal ful teburk i plåt med vit hobbyfärg, och klistrade sedan på blommor urklippta ur servetter med decoupage-lim. Det blev faktiskt väldigt fint. Och som sagt - tjejen blev glad, och det är ju ändå det som räknas!

No comments:

Post a Comment