Sidor

Monday, May 24, 2010

Äntligen maskrosskörd!

Jag var egentligen alldeles för trött igår efter hajken, men jag gav mig ändå ut på maskrosjakt. Fälten har varit alldeles solgula i flera dagar utan att jag haft möjlighet att ge mig ut och plocka. Nu fick jag för mig att om jag inte plockade genast så skulle alla maskrosor ha vissnat bort dagen efter... Så jag gav mig ut och plockade. Mycket blommor blev det. Och alla plockades i vår gräsmatta! Behöver jag säga att vi legat lite efter med gräsklippningen? Men det har sina fördelar. Förutom maskrosorna hittade jag även humleblomster i gräsmattan, och det hade jag aldrig upptäckt om vi hade klippt den kort tidigare. Man får glädjas åt det lilla, tycker jag!
Det jobbigaste med att gör maskrossaft är rensningen. Man använder bara det gula på blomman, och därför brukar jag sitta och rycka bort det för hand. Pilligt! Och det tar sannerligen tid. Man ska visst kunna klippa bort blombottnarna i stället, men jag blir så nojig när jag inte vet precis hur mycket som då ska klippas bort och försöker därför undvika att få med något grönt över huvud taget. När man nu har slitit med att plocka och rensa i flera timmar så vill man ju inte att saften ska bli besk! Makrossaft smakar annars som honung. Jättegott! Om du vill testa så hittade jag mitt recept här. Man kan göra med eller utan citron i, men jag föredrar den utan. Jag vill ju att det ska smaka maskrosor.

No comments:

Post a Comment