Sidor

Monday, May 10, 2010

Äntligen nässlor!

Begav mig ut i solskenet idag för att äntligen få plockat mina nässlor. Det kändes bra! Just den här omgången lades på plåt för torkning i ugnen. Ska nog ge mig ut igen för att plocka till förvällning. Det råder ingen akut nässelbrist i trädgården i alla fall, det kan jag lova. Får se om jag hinner idag eller om det får vänta lite.

Har aldrig torkat nässlor förut, så det ska bli lite spännande. Dels kan man använda det till te, men man kan också använda det i matlagningen. I potatismoset exempelvis. Nässlor är ju sprängfyllda med en massa nyttigheter. Det mest fantastiska är väl att mina barn faktiskt går med på att äta det. Dottern är väl inte tokig i det, men sonen äter väldigt gärna nässelsoppa med ägghalvor. Får väl göra det någon dag nu. Har bara ätit frysta nässlor från förra året än så länge i vår.

Det blir nog bråda dagar i ogräsjagandet snart. Maken var på kurs i helgen (därav ingen tid vid datorn för mig och alltså inga uppdateringar här) och blev där bjuden på kirskålspesto. Det var tydligen jättegott, så det vill han testa. Vi har också hittat ett recept på gnocchi där man kan använda nässlor eller kirskål, så det vill jag gärna prova snart. Måste hitta tiden bara. Och just kirskål har vi inte lika gott om som nässlor. Vi har ett litet bestånd, men jag är rädd att de börjar bli för stora för skörd. Får väl meja ner dem så det växer upp nytt... Ogräs är gott! Ser fram emot maskrossäsongen, då ska här göras saft igen! Maskrossaft smakar honung. Smaskens!

2 comments:

Birgitta said...

Spännande med torkade nässlor, det har jag aldrig provat.
Kan man få beställa komfirmationskort av dej?Du gör så fina kort med härliga färger. Behöver 2st inför pingsthelgen och 3 studentkort till den 4:e juni.
Du kan väl höra av dej så fort som möjligt om hur du kan/har tid o ork osv.
Kram

Nilla K said...

Klart man kan det! Jag hör av mig...

Post a Comment