Sidor

Sunday, May 30, 2010

Recepttavlor

Kom att tänka på mina "recepttavlor" som jag scrappat. Tanken är att vi ska hänga upp dem i köket, men det har inte blivit av än. De ska få ersätta vår fina köksklocka, vars urverk gått sönder och som mest lurar folk genom att alltid visa fel tid. Den går ibland, men visar sällan rätt... Men jag tycker om den och har därför dragit mig för att plocka ner den. Hur som helst, tanken är att vi istället ska sätta upp dessa tavlor med lite favoritrecept.

Just detta receptet har jag inte hunnit testa än. Utgår ifrån att mina barn inte vill smaka, så jag hade tänkt luncha med maken någon gång. Men med hans nya jobb har det inte blivit tillfälle än. Ogräsgnocchi är det i alla fall på receptet.

Och min älskade maskrossaft! Så här års hade det varit väldigt praktiskt att ha receptet på väggen. Nu får jag skriva ut det från datorn, och tappar hela tiden bort pappret.

Och nässelsoppa så klart! I år har det inte blivit så många gånger, men det är ju inte för sent än. Det går att slå nässlorna så det kommer upp nya, eller helt enkelt använda sig av toppskotten.

Snart slår syrenerna ut, och då blir det dags för lila saft! Detta är mammas favorit, och jag har lovat hjälpa henne i år. Själv har jag inte så mycket lila bondsyren (vilket blir godast) så vi har fått löfte om att plocka hos mammas väninna. Hon har mängder! God saft som verkligen smakar sommar. Och som luktar parfym när man gör den...

No comments:

Post a Comment