Sidor

Tuesday, May 17, 2011

I korgen - In the basket

Efter att ha haft mitt handarbete utspritt i halva huset i diverse högar har jag nu försökt att samla allt i min korg. Igen. Och sorterat upp allt garn i garnhyllan istället för att det skulle ta upp hela korgen. Jag är så ordningsam! Inte...

After having my needleworks spread out over half the building in different piles, I have now tried to collect it all in my basket. Again. And I sorted up all my yarn and put it in the yarn shelf instead of keeping my basket full. I am so orderly! Not...


Eftersom det går långt mellan gångerna då jag har något färdigt att visa upp får jag väl visa vad jag håller på med. Det gröna som ligger överst i korgen ska tovas när jag stickat färdigt det. Det är egentligen en provlapp, eftersom jag vill se hur garnet krymper vid tovning, men jag tänkte att det är roligare att göra en liten väska eller något direkt istället för en tråkig lapp som inte duger till något. Det går ju fortfarande att mäta på den.

Since it's far between the occasions when i have something finished to show off, I guess I can show you what I'm working on instead. The green stuff on top in the basket is to be felted when I'm done knitting it. It's really a sample piece, since I want to see how the yarn shrinks when felted, but I thought it was more fun to make a small purse or something of it than just a boring square that is good for nothing. I can still make measurements on it.


Så här långt har jag kommit på mohairsjalen i kärleksknutar. Jag har gjort av med precis ett nystan nu, och sjalen ligger och väntar på att jag ska besluta mig för om den är färdig eller om jag ska fortsätta en bit till med ett nytt nystan. Jag tycker det är så svårt att veta vad som är lagom storlek på en sjal, särskilt när den inte är till mig.

This is how far I've come with the mohair shawl in love knots. I have used up one ball now, and the shawl is lying around waiting for med to decide whether it's done or if I should go on with for a bit with a new ball. I think it is so hard to know what size is adequate for a shawl, especially when it's not for me.


En annan sjal i kärleksknutar är så gott som färdig. Jag hade glömt nålarna hemma när jag virkade klart den, så det är bara ändarna som ska fästas. Det här är det garn som jag använt tidigare till sjalar med just kärleksknutar. Ett akrylgarn som är väldigt mjukt och skönt, perfekt att vira runt halsen utan att det blir för varmt.

Another shawl in love knots is as good as done. I had left my needles at home when I was finishing it, so it's just to weave in the ends. This is the kind of yarn I have used to make love knots shawls in before. An acrylic yarn which is very soft and comfy, perfect to wrap around the neck without it being too warm.


Började på en ny så fort den första var klar... Vanligtvis köper jag ett märke som heter Crisp, men just det här garnet heter G-B Wolle Susanna och nystanet vägde 250 g när det var nytt! Jag har redan gjort två sjalar av det här nystanet.

Got another one started as soon as the first was done... Usuallyl I buy a brand called Crisp, but this particular ball is called G-B Wolle Susanna and it weighed half a pound when it was new! I have already made two shawls out of this ball.


Här är ännu en sjal i kärleksknutar, i garnet Crisp. Första gången jag gör en enfärgad... Ja, som ni ser är det en del på gång. Och jag får hålla i mig för att inte börja på ännu fler saker! Så är det periodvis. Då är det skönt att veta att jag faktiskt har perioder då jag avslutar allt påbörjat också!

Here's yet another shawl in love knots, in the yarn called Crisp. The first time I make one in one colour... Yes, as you can see I have a lot going on. And I have to keep myself from starting even more! It's like that in periods. But then it's good to know that I actually do have periods when I finish everything I've started too!

4 comments:

Emilia said...

Skönt att se att fler har massa projekt igång samtidigt ;)

Marilyn said...

Nilla they are all lovely...it is addictive isn't it and so EASY!!!:):) I bought some new cotton yarn yesterday but it is too light for the knot...so I'll have to find something else...so off to the internet I go...looking for patterns. Enjoy your busy time...

M

matte said...

Vad snyggt det blir med kärleksknutar! Det ska jag prova någon gång. Just nu blir det inte så mycket stickat.. inget alls. Planterandet tar all tid. Gröna fingrar.. nja mer som brunsvarta ;)
Lycka till med rabarber och bärbuskar! Är de nyplanterade så kan det ta ett tag innan de växer till sig ordentligt. Annars kan det löna sig och flytta på dem. Sol och lucker jord och näring och vattning om det är torrt vill de ha.

Lisa at lil fish studios said...

Such delicate work. I love the color of that green in your basket.

Post a Comment