Sidor

Monday, May 30, 2011

Grytlappar del 1 - Potholders part 1

När man först börjar virka, är det vanligt att virka grytlappar. Det har jag inte gjort. Inte en enda. Anledningen? Vi har redan en skatt av fina grytlappar som någon annan har gjort. Jag har länge velat visa upp dem här, för att sprida lite inspiration, men min mobilkamera klarade inte av närbilder. Men nu ska ni få se dem! (Om ni vill se detaljerna bättre är det bara att klicka på bilderna.)

When you first start to crochet, it's common to make potholders. I didn't. Not one. The reason? We already have a treasure of pretty potholders made by someone else. I have been longing to show them here, to give some inspiration, but the camera on my phone didn't cope with close ups. But now I will show them to you! (If you want to see the details better, you can just click on the pictures.)

Vi börjar med mina favoriter. Inte för att de är finast, utan för att de är stora och tjocka nog att användas även till att plocka ut varma plåtar ur ugnen. De är virkade med reliefstolpar, vilket gör grytlapparna tjockare. Perfekt projekt för restgarner!

Let's start with my favorites. Not that they are the prettiest, but since they are big and thick enough to even be used to take out hot plates from the oven. They are crocheted with front or back post double crochet, which makes them thicker. Perfect project for left overs!

 

Den här är så söt... Den är virkad i långa remsor som sedan är vävda. Det gör att grytlappen består av två lager.

This one is so pretty... It is crocheted in long strips woven together. So the potholder is made in double layers.

  Här har vi några varianter på rutor och ränder. Dessa är bara virkade med enkelt garn och är inte så tjocka.

Here we have some versions on squares and stripes. These are just crocheted with single yarn and are not that thick.

 Minns ni den här? Jag visade upp den en gång och undrade vad den använts till. En anonym läsare berättade att hon/han sett den användas till kaffekannan, så nu vet jag! Men den var lite för stor för vår kanna... Den är stickad, och riktigt tjock på ovansidan då man stickat rutor som är dragits ihop på baksidan så att de är dubbelvikta.

Do you remember this one? I showed it once, wondering what it was used for. An anonymous reader told me she/he had seen it being used for the coffee pan, so now I know! But it was a bit to big for our pan... It is knitted and really thick on top since it's knitted in squares that are pulled together on the back so that they are folded double.

 De här grytlapparna sydde min lillasyster till mig när hon var liten. Visst är de söta!

My sister sewed these potholders for me when she was little. Aren't they cute!

Det här är också en söt grytlapp. Den är virkad med fasta maskor, virkade i bakre maskbågen vilket gör den lite räfflad. Det gör ju att den blir lite tjockare än om den virkats vanligt. Det här var allt för denna gången, men jag är snart tillbaka med fler grytlappar!

This is also a pretty potholder. It is crocheted with single crochet, crocheted in the back loops only which makes it a little rifled. So it's a bit thicker than if it had just been crocheted as usual. This was all for now, but I will soon be back with more potholders!

1 comment:

Pixi said...

Jisses vad grytlappar ,men jag har oxå dille på dem mellan varven så kul med nya tips för vissa mönster har jag inte sett tidigare,kul !! =)

Post a Comment