Sidor

Monday, May 23, 2011

Ljuvliga syrener - Lovely lilacs

 I helgen gjorde jag första omgången syrensaft. Vi får se om det blir någon mer. Har tyvärr inte så mycket blå bondsyren, så jag tiggde lite av grannen. Tack snälla!

This weekend I made my first batch of lilac cordial. Don't know if there will be a second. Unfortunately I don't have enough blue lilacs myself, so I begged my neighbor for some. Thank you kindly!


Jag älskar att göra syrensaft. Det är en så skön känsla att repa av alla blommor, och färgen är helt fantastisk! För att inte nämna doften... Det är ju så enkelt att göra saft på blommor och blad. Bara att plocka, eventuellt lägga i lite citron, kokande vatten och socker. Och låta det stå. Inget som kokar över eller måste skummas av.

I love making lilac cordial. It is such a good feeling ripping the flowers off, and the color is amazing! Not to mention the scent... And it's so easy to make cordial from flowers and leaves. Just to pick, maybe add some lemon, boiling water and sugar. And leave it be. Nothing over-boiling and no foam to be removed.


Jag har fyra olika recept på syrensaft. Inte så värst olika, men lite skiljer det ju. Tyvärr minns jag aldrig vilket jag använde sist... Så i år gjorde jag ett mellanting. Man kanske kan kalla det mitt första egna recept? Får hoppas att det blir gott. Den ska stå i kylen ett par dagar till nu. (Min receptbok är en vanlig skrivbok som jag klistrat fast en stor etikett på. Älskar blommigt!)

I have four different recipes for lilac cordial. Not very diverse, but of course there is some difference. Unfortunately I never seem to remember which one I was using the last time... So this year I made a mix of them all. Or perhaps I can call it my first own recipe? Let's hope it will turn out good. It's standing in the fridge for a few more days now. (My book of recipes is a regular notebook that I glued a label on. It says "Jam, cordial and such". I just love flowers!)


I helgen har vi bara gjort trevliga saker. Haft trevligt besök, varit på en dansuppvisning och så varit på släktkalas. Min söta kusin konfirmerades, så vi gick på mässa och åt god mat på min fasters altan. Vi var inte så många där eftersom de flesta i släkten var där dagen innnan, men då hann vi istället prata desto mer! När alla samlas samtidigt hinner man inte riktigt med det.

This weekend was spent doing only pleasant things. We had lovely visitors, went to a dance show and also have been to a party in the family. My sweet cousin was confirmed, so we went to the mass and had some good food on my aunt's balcony. We weren't so many there since most relatives were there the day before us, but instead we really had the chance to talk! That's harder when everybody gathers at the same time.


Jag hade gjort ett kort och virkat en sjal i kärleksknutar. Så klart! Den blev väldigt uppskattad, men jag är rädd att min kusin inte kommer att få ha den ifred för sin mor! Hon ville ha en likadan...

I had made a card (it says "In memory of the confirmation") and crocheted a shawl in love knots. Of course! It was very appreciated, but I am afraid my aunt will have a hard time keeping away from it! She wanted a black one too...


Men den största händelsen var nog ändå att min hundrädda dotter vågade röra vid en liten hund för andra gången i sitt liv. En liten chihuahua-mix. Ett stort steg! Men hon klarade inte av när den sprang lös, då blev hon jätterädd lilla hjärtat. Men det känns ändå som att hon kommer att komma över sin rädsla, bara hon får ta det i sin egen takt.

But the biggest happening must have been my daughter daring to touch a dog for the second time in her life, scared of dogs as she is. He is a little chihuahua mix. A huge step for her! But she couldn't cope when he was running free, she really freaked out my darling. But I still have the feeling she will get over her fear, as long as she can do it in her own time.

2 comments:

Emilia said...

Spännande med syrensaft! Fin kärleksknutssjal!

matte said...

Syrensaft, det var nåt nytt för mig. Har aldrig hört talas om det förr. Måste jag prova någon gång!
Modigt gjort av lilltjejen :) Det är nog lättare när det är små hundar. Jag tror nog också hon kommer över om hon bara inte blir pressad.
Ja vad orolig man blir när djuren är sjuka. Min jycke är väldigt "mattig" just nu. Vill bara ligga nära vid mina fötter och hon gillar inte när jag går ut och lämnar henne.

Post a Comment