Sidor

Thursday, May 26, 2011

Skjortklänning och syrénsaft - Shirt-dress and lilac cordial

Jag påbörjade en klänning till min dotter för ett bra tag sedan. Jag blev inspirerad av en blogg (så klart) och tog makens skjorta som blivit alldeles utsliten i kragen.

I started on a dress for my daughter some long time ago. I was inspired by a blog (of course) and took my husband's shirt which was all worn out on the collar.


Hmmm... Som ni kanske förstått vid det här laget så bloggar jag inte för att jag har så fina bilder att dela med mig av... Jag vill ha en bra kamera! Nåväl... Från början var tanken att jag skulle göra precis en sådan klänning som ni kan se i länken där uppe, men sen var det någon som klippte först och tänkte sen...

Hmm... As you might have understood by now, I don't blog because of the nice pictures I have to share... I want a decent camera! Ah well... The original thought was to make a dress just like the one in the link up there, but then somebody cut first and thought second...


Det blev för smala fram- och bakstycken så jag fick sy i sidostycken också. Och för att den inte skulle bli för kort sydde jag i hängslen istället för att bara göra en kanal för ett resårband. Dessutom ville jag att den skulle gå att knäppa upp. Den blev helt enkelt helt annorlunda. Men bra. Bröstfickan flyttade jag ner till högra sidan. Lite för långt ner, säger dottern. Så går det när man vägrar att prova, säger jag!

The front and back parts were not wide enough, so I had to make side parts too. And to avoid making it too short, I made shoulder straps instead of just making a canal for an elastic. Besides, I wanted to be able to unbutton it. Simply put, it turned out quite different. But good. The pocket was moved down to the right side. A little too low, said my daughter. That's what happens when one won't try it on, said I!


Häromdagen hällde jag upp syrénsaften på flaskor. Det här är en av femton flaskor i olika stolekar. Och den blev godare än någonsin! Vanligtvis brukar den ha lite besk eftersmak (åtminstone när jag gör den), men inte den här gången. Så här är ett försök att återge mitt eget (!) recept på syrénsaft. (Jag gjorde tre satser.)

ca 40 klasar blå bondyrén
2 kg socker
2 liter vatten
50 g citronsyra
2 citroner
1 krm natriumbensoat

Repa av alla blommor från kvistarna. Riv skalet på citronerna och pressa ur saften. Blanda detta med blommorna. Blanda i sockret. Koka vattnet och häll över blomblandningen. Rör ut citronsyra och natriumbensoat i lite av lagen och rör sen ut det med resten. Rör tills allt socker löst sig. Täck med plastfolie och låt stå i kylen i tre dagar. Rör om en gång om dagen. Sila och häll upp på flaska. Lycka till!


The other day I poured the lilac cordial into bottles. This is one of fifteen bottles in different sizes. And it was tastier then ever! It usually leaves a little bitter taste in the mouth (at least when I make it), but not this time. So here you have an attempt to reproduce my own (!) recipe for lilac cordial. (I made three batches.)

about 40 sprays of blue lilac (the original kind, not the refined)
2 kg sugar
2 liters of water
50 g citric acid
2 lemons
1 ml sodium benzoate (or other preservative)

Strip off the flowers from the twigs. Grate the zest from the lemons and juice them. Mix it with the flowers. Mix with the sugar. Boil the water and pour it over the flower mix. Mix the citric acid and sodium benzoate with some of the water and stir till it is solved. Pour it into the bowl of flowers and make sure to stir until the sugar is all solved. Cover with plastic film and put it in the fridge for three days. Give it a stir once a day. Filter it and pour it on bottles. Good luck!

4 comments:

Evvvelyn said...

Vilken söt klänning!! Du är så kreativ, skicka över lite kreativitet till mig hörrö :P haha

Marilyn said...

you really are so creative...dresses from daddy's shirts and juice from the flowers...brilliant!!! :)

matte said...

Va bra du skrev ner receptet. Det spar jag.
Jag tycker klänningen blev urgullig och dessutom.. jag är impad av hur kreativ du är!

matte said...

efter jag lämnat kommentaren läste jag vad de andra skrivit..vi fick visst samma tanke; du är fantastiskt kreativ!
I fickan kan man ha en liten figur kanske... en liten hundvalp kan sitta där och kika ut över kanten ;)

Post a Comment