Sidor

Friday, February 25, 2011

Klurige Benjamin

Cunning Benjamin

Här har jag suttit en stund. Med lust att blogga, men inget särskilt att skriva om. Så jag satt och kikade i alla mappar här på datorn, och där mötte jag en gammal bekant. Får jag presentera Klurige Benjamin! Han kom till världen under en period när min son tyckte att det var förskräckligt tråkigt att följa med till kyrkan. Jag frågade vad som kunde göra det roligare, och då sa han att han ville lösa mysterier. Och så började tankarna snurra!

Here I've been sitting for a while. With a desire to blog, but nothing particular to write about. So I sat here looking in all my files on the computer, and so I met an old acquaintance. May I introduce Cunning Benjamin! He was born to this world under a period when my son thought it was terribly boring to come with us to church. I asked what could make it more fun, and he told me he wanted to solve mysteries. And so the thoughts started spinning in my head!


 Det hela ledde till att jag skrev ihop några pysselböcker om Benjamin. Berättelsen det handlade om tog jag från Bibeln, tex Moses, Lasaros och Farao. Benjamin fick i uppdrag att ta reda på mer om historien, eller reda ut missförstånd, genom att lösa olika ledtrådar.

The whole thing led to me writing some activity books about Benjamin. The story was always taken from the Bible, for instance Moses, Lasaros or Pharaoh. Benjamins mission was to find out more about the story, or sort out a missunderstanding, by solving different clues.
Ledtrådarna kunde vara olika chiffer, korsord, labyrinter, rebusar... Ledtrådarna hittade jag på själv. Så långt det var möjligt ritade jag själv, men en del små bilder fick bli clipart. Jag hittade ett litet program på internet som kunde göra labyrinter, Maze Builder. Koder kan man göra enkelt genom att skriva en text i Word och sedan ändra teckensnittet till Webdings.

The clues could be codes, crosswords, mazes, riddles... I made up the clues myself. As far as possible, I tried to draw everything to, but some small pictures was taken from clipart. I found a small program on the internet which could make mazes, called Maze Builder. You can easily make codes by writing a text in Word and then change the font to Webdings.


Det var verkligen roligt att sitta och pyssla ihop de där häftena. Om jag hade varit duktigare på att rita hade jag nog gjort mer sådant. Ritat rebusar, gjort illustrationer... Men i det här fallet var huvudsaken att sonen tyckte att det var roligt att lösa gåtor med Benjamin när vi satt i kyrkan!

It was really fun to sit there and make those booklets. If I was better at drawing I think I would have done more such things. Drawing picture puzzles, making illustrations... But in this case, the main thing was that the son thought it was fun to solve puzzles with Benjamin when we were sitting in church!

Kanske har Benjamin bidragit till att jag är så kreativ som jag är idag? Kanske var det Benjamin som fick mig att förstå hur otroligt givande det kan vara att skapa? Jag tror jag står i tacksamhetsskuld till honom!

Perhaps Benjamin has contributed to my level of creativeness today? Maybe it was Benjamin that made me understand how incredibly rewarding it can be to create? I think I owe him!

3 comments:

Livet på Gräddhyllan! said...

Lille vän, vilket jobb du lagt ned, helt otroligt bra! :D

Emilia said...

Vilket fantastiskt pyssel!

Valerie said...

oh thanks i'll print these out for my daughter who's in hospital this coming week she'll enjoy them :)

Post a Comment