Sidor

Wednesday, February 23, 2011

Vilken vecka!

What a week!

Barnen hade sportlov veckan som gick, men det fick vi inte mycket glädje av. Sonen blev sjuk redan på måndag kväll, och lillasyster var inte långt efter. Idag var sonen frisk nog att gå till skolan, och imorgon ska dottern få komma iväg också. Själv blev jag dålig i helgen, och har inte orkat göra något alls i några dagar.

The kids had the week off from school last week, but didn't get to enjoy it much. My son fell ill last Monday, and his sister wasn't far behind. Today, the son was healthy enough to go to school, and tomorrow my daughter will be going too. I too fell ill this weekend, and haven't had the strength to do anything much for a couple of days.


Precis innan jag blev dålig stod jag i köket en dag. Jag kokade hallonsylt och saft på jordgubbar och rabarber. Smaskens! Jag gjorde lite rårörd saft också av en massa jordgubbar från frysen, men den är inte klar att hällas på flaska riktigt än.

Right before I got ill, I spent a day in the kitchen. I made raspberry jam and... and... I don't really know the proper english word! Maybe juice, or syrup? I boiled strawberries and rhubarbs with water and sugar, extract the liquid and drink it mixed with water. Saft, in swedish! Yummie! I also made a different kind, where you pour boiling water over strawberries (from the freezer this time), add sugar and let it stay in the fridge for a couple of days. But that one is still standing in the fridge.


Jag tänkte också sticka ett mobilfodral i ull, och sedan tova detta i tvättmaskinen tillsammans med Tant Kofta och några av hennes läsare. Har velat testa det ett tag nu. Hade hoppats kunna använda något av allt detta garn, som egentligen är till för ryamattor. Men den förra ägaren har tyvärr klippt allt garn i 1,5 m långa bitar. Förmodligen praktiskt när man gör ryamattor, men sjukt frustrerande när man vill sticka eller virka något av det. Man hinner inte långt på 1,5 m, och så roligt är det inte att fästa trådar! Har ni någon idé om vad jag kan göra av detta?

I also thought I would knit a casing for my cell phone, and then felt it in the washer with Tant Kofta (=Aunt Cardigan) and some of her readers. Have been wanting to try that for a while now. I was hoping that I could have used some of all this yarn, that is really for making loop pile carpets. But the former owner has unfortunately cut all the yarn into 1,5 m long pieces. Probably very practical when you're making loop pile carpets, but insanely frustrating when you want to knit or crochet something with it. You don't get far in 1,5 m, and it's not that fun to fasten threads! Do you have any idea what I could make out of it?


Nu ska jag strax laga lite mat,och sedan ska vi fika. Dottern och jag har bakat idag, för att fira att vi mår bra nu!

Now, I'll soon fix something to eat, and then we are going to have somt cookies. The daughter and I have been baking today, to celebrate that we are feeling fine now!

1 comment:

Maria said...

Så tråkigt att ni blev sjuka! Men det låter bra att ni mår bra igen - det ska m Kan du fläta tjocka an absolut fira!
Oj, så mycket härligt garn, tänkte jag först när jag såg bilden. Men 1,5 m långa stumpar!? Kan du fläta tjocka flätor av dem och sy ihop till en matta, t.ex? Eller virka något - när man virkar kan man ju "virka in" garnändarna när man byter tråd. Har tyvärr inga andra idéer just nu. Ha en skön kväll! Kram!

Post a Comment