Sidor

Thursday, December 9, 2010

Tv-rummet som nytt!

Här har det varit ganska tyst på sistone. Jag har nu haft ett eller båda barnen hemma i tio dagar, mer eller mindre sjuka. Feber, hosta, och ett fall av falsk krupp så vi fick åka till akuten. Förvånande nog var det sonen, som nio år gammal aldrig haft krupp förut. Dottern brukar ju drabbas då och då. Men nu verkar de må lite bättre, även om de hostar en del.

Det mesta jag gör i handarbetsväg numera är till julklappar, så jag törs inte visa upp något just nu. Men jag lovar att visa upp det senare.

Så här före jul brukar de flesta städa och göra fint i sina hem. Här har jag istället ställt till med en otrolig röra, och än är det inte över. Jag fick först för mig att göra iordning ett soffbord till tv-rummet. Det är egentligen en del av hallen på övervåningen, och ganska trångt. Därför har vi bara haft ett mycket litet bord att ta fram vid behov. Men det har inte riktigt räckt till.

Så jag gick ut på loftet och hämtade in mamma och pappas gamla hörnbord. Jag var dock tvungen att göra något åt det, eftersom en grannkatt tagit sig friheten att märka revir på det. Usch och fy! Så jag slipade och spacklade, tog bort reliefen på sidorna och målade om det.

Vitt, med sidor i grått. Det känns som ett helt annat bord nu, även om jag inte direkt är någon målarmäster... Och det blev perfekt i storlek. Det var bara ett problem...

... det blev ganska trångt på golvet. Med bordet, filmhyllan, ett par sittpuffar som används som fotpall och lite extrakuddar, barnens prylar och min handarbetskorg gick det knappt att ta sig fram. Lösningen fanns också ute på loftet.

Två tråkiga hyllor med glasdörrar i lackad furu bara väntade på att bli förskönade. Från början var planen att måla dem vita, helt enkelt. Tills jag kom på att jag egentligen inte tycker att det är särskilt snyggt med helt vita möbler. Lösningen fick bli...

... att klä in hyllorna i tidningspapper. Först slipade jag lacken med ett fint sandpapper. Sedan rev jag ut bitar av tidningspapper och strök på tapetklister på dem. När jag fått dem på plats på hyllan strök jag ett lager tapetklister ovanpå också. Det tog sin lilla tid, särskilt som jag hade en mycket liten pensel till den första hyllan. Tänk att jag aldrig kan tåla mig tills jag hunnit skaffa ordentliga grejor. Nej, här tar man vad man har!

Luckorna målades vita. Egentligen skulle de strykas flera gånger, men efter första strykningen hängde vi upp dem på prov och det såg så häftigt ut ihop med tidningspappret att det fick vara så. Otroligt ojämnt målat, men det blev på något sätt charmen i det hela. På glaset har jag fäst en plastfolie från IKEA som gör glaset frostat. Hade lite rester kvar från vårt badrumsfönster.
Det frostade glaset gör hyllorna lugnare, då de är fyllda med färgglada dvd-filmer.

Visst blev det skillnad? Och mycket bättre plats på golvet. Den ena hyllan sitter ganska långt ner, men det är för att barnen ska nå sina filmer. Klockan ska hängas upp på väggen igen, men så långt har jag inte hunnit.

Det skarpa ögat kanske såg den här lilla korgen på översta hyllan. Den har jag virkat av mattrasor som jag köpt på loppis. I den ligger något så spännande som handkontroller och mikrofoner till vårt playstation... Tyckte att detta blev snyggare än den blå plastlåda de låg i tidigare.

Har man "nytt" bord vill man ju ha lite ordning också. Så en av sjukdagarna här så satte jag mig med dottern och började pärla underlägg till glasen, som vi använder när vi äter vid tv'n. Vi har helt enkelt strykt pärlplattorna på båda sidor (jag stryker ganska mycket så de blir tunna och platta) och sedan när de svalnat har jag klistrat fast filttyg på baksidan. Superenkelt, och kul när alla kan vara med och pyssla. Dessutom älskar barnen att använda dem.

Det här blev ett väldigt långt inlägg, men jag ser det som lite kompensation för min frånvaro den sista tiden. Men nu ska vi förhoppningsvis hålla oss friska, så att jag kan få sitta lite vid datorn igen.

2 comments:

Maria said...

Så mycket fiffigt du har hunnit med! Det blev verkligen skillnad - och jättefint - i ert tv-rum. Du har så roliga och bra lösningar på saker och ting.
Jättefina glasunderlägg! Det är ju kul när man kan göra något roligt som också blir nyttigt, tillsammans med barnen. Hoppas att de mår bättre nu!

Kyllikki said...

Jag blir alldeles lycklig av att titta på allt som du gjort!

Post a Comment