Sidor

Saturday, December 4, 2010

Sotarmössa

(Ursäktar genast de dåliga bilderna... Vanligtvis brukar jag redigera ljuset i bilderna men nu när jag håller sjuka dottern sällskap framför tv:n har jag inte tillgång till redigeraren.)

Makens mössa är färdig. Den blev riktigt mjuk och go, och enligt utsaga också varm och skön. Hoppas maken slipper frysa om öronen mer nu. Garnet är Big Trend från Marks & Kattens i 30% ull och 70% akryl. Garnet skiftar i färg och jag har använt mig av ett nystan i rött och ett i grått. Den mörkaste nyansen av rött lyckades hamna i en rand i den mörkaste nyansen av grått, och syns nästan inte. Men den finns där!

Om man inte vill bära mössan uppvikt över öronen så kan man ju ha den på "ungdomligt" vis, med lite häng längst upp Mönstret har jag hittat här, och det var riktigt enkelt:

Lägg upp 120 m på stickor nr 4,5. Sticka sedan 2 rm, 2 am varje varv i ca 30 cm. Sticka sedan ihop alla am på ett varv, och på nästa varv stickar man ihop alla rm. Sedan stickar man ihop alla m två och två. Jag lade till ett sista varv med hopstickning innan jag snörde ihop toppen, för att få lite snyggare form.

Dottern provade pappas mössa, och det här var det bästa kortet jag lyckades bränna av innan hon flaxade vidare. Hihi. Här ser man ändå färgerna lite bättre. Idag har maken och sonen besökt garnaffären, så att jag kan börja på ett par vantar och en halsduk i matchande färger.

No comments:

Post a Comment