Sidor

Monday, December 27, 2010

Mössor och skor åt alla

Äntligen kan jag visa upp alla handarbeten jag jobbat med före jul! Det går ju inte att visa upp blivande julklappar här...

När jag visade upp de pyttesmå converse-tossor som jag gjorde som välkomstpresent till en liten bebis, fick jag genast beställningar på tre par till, fast i större storlek. Två par rosa och ett par svarta. Mönstret till den större storleken finns här.

Min syster önskade sig mössor till alla barnen i hennes familj. Och till sig själv också...


Till min systers bonuspojke stickade jag en likadan mössa som jag gjorde till min man, fast i enbart det grå-svarta garnet. Den uppskattades verkligen, för jag såg honom knappt utan mössan på hela julen...
Systerns äldsta son fick en mössa i det härliga ullgarnet Dream från Svarta Fåret. Först var det svårt att hitta ett passande mönster för ett så tjockt garn som gick ner lite över öronen, men till slut hittade jag ett perfekt mönster på Garnstudios sida. Tofsarna lade jag till själv.


Tvillingpojkarna fick likadana mössor i olika färger, med tofsar på huvudet och öronlappar. Jag visste precis vilken typ av mössa jag ville göra, så jag blev jätteglad när jag hittade precis ett sådant mönster som dessutom passade med garnet. Det är samma garn som till maken och pojkarnas storebror, Big Trend från Marks & Kattens.


Till min syster blev det en virkad mössa. Mönstret hittade jag här, via Mönsterarkivet. Den är virkad i dubbelt garn, en tråd Svarta Fårets raggsocksgarn och en tråd av det randade garnet Alva från Svarta Fåret i akryl, polyester och alpacka.
Nu står sonen och flåsar mig i nacken för att få ta över datorn, så jag får väl sätta mig och sticka färdigt ett par vantar till min bror. Mina första tumvantar!

3 comments:

Kyllikki said...

Oj oj vilka vackra mössor du har stickat!

Ida said...

Skorna är helt underbara! Du är så duktig! Önskar att man vore lite mer pysslig...
Kram från kusin Ida.

Sara-Maria said...

Jättefina mössor.

Post a Comment