Sidor

Monday, December 27, 2010

En del av allt jag skulle bloggat om...

Det var så mycket jag hade tänkt blogga om före jul. Julgodis och julpyssel, pepparkakshuset osv. Tyvärr räckte inte tiden till, och datorn var för det mesta upptagen. Så lite av det visar jag nu i efterhand.

De här ljuvliga små stjärnorna hittade jag på en blog jag följer, Room on the left. Där finns en beskrivning (på engelska) och fina bilder på hur man gör dessa. Principen är att du klipper ut en kvadrat, mina är 9-12 cm, viker den fram och tillbaka som en smällkaramell sex gånger och häftar ihop den. Sedan klipper man på baksidan för att få uddarna spetsiga. Även om du inte kan engelska så bra så har Marilyn jättefina bilder där du ser precis hur du ska göra. De är rikigt enkla att göra.

Jag gjorde en liten hög med stjärnor, och har lagt ut dem lite varstans.

Här är barnens fina pepparkakshus som jag länge tänkt visa för er. De pyntade hälften var i år, det första kortet visar dotterns sida av huset. Får väl erkänna att jag hjälpte henne lite, hon har inte riktigt tålamodet att göra så här stora projekt.

Och sonens sida. Granarna har de gjort själva i marsipan, men snögubben är köpt. Snölyktan limmade han ihop av flirtkulor, och dessutom murade han en svinstia av sockerbitar och godisremmar till marsipangrisarna. Jag tror att detta är det charmigaste pepparkakshus vi haft! Nytt för i år var också att vi satte ihop det med smält blockchoklad. Det tog lite tid innan det stelnade, men det var lättare att hantera än smält socker. Särskilt när man är ensam hemma med barnen...

1 comment:

Kyllikki said...

När jag tittar på alla dina bilder tänker jag på tiden då mina barn var små och jag pysslade tillsammans med barnen.

Post a Comment