Sidor

Tuesday, June 15, 2010

Vackra syrener!

Jag bara älskar syrener! Om jag hade en trädgård och tvingades att välja ut en enda buske att ha i den, då skulle jag absolut välja syren. Det blir liksom inte sommar utan syrener. Förra sommaren hittade jag en massa recept på syrensaft, som jag var tvungen att prova. Då gjorde jag på både vit och blå bondsyren, men den vita blev lite besk. Därför gjorde jag bara på blå i år.

Syrenerna blommade som bäst kring studenten, men då hade jag ingen tid över. När jag hade tid över hade mina blå syrener blommat över. Och blåst bort, dessutom. Men vi fick komma och plocka hos min farbror, som hade lite kvar. Då blir man lite extra glad, när man nästan gett upp! Extra glad blev nog mamma, som är väldigt förtjust i den här saften. Halva satsen är hennes.

Nu står den i kylen och gottar till sig i några dagar. En bonus med syrensaft är att den är så vacker när man gör den. Tänk dig att köra ner händerna i en bunke full med syrenblommor! Det är härligt det! Vill du testa själv finns det fler recept på nätet. Bland annat här.

No comments:

Post a Comment