Sidor

Tuesday, June 15, 2010

Rabarber

För ett par år sedan köpte vi oss en rabarberplanta. Den är fortfarande sorgligt liten. I år lyckades jag skörda några stackars magra blad på den, som jag fick blanda med jordgubbar för att få ihop till en paj. Sen fick vi erbjudandet på en studentfest att komma hem till min farbror (inte samma som med syrenerna) och plocka. Vilket vi gjorde. Vi fick ta hur mycket vi ville, så det gjorde vi!

Först blev det paj. Eller kaka, kan man nästan kalla den (receptet finns här). Lite marängaktig botten, glutenfri dessutom. Min pajälskande make förklarade att det var den godaste paj han någonsin ätit! Barnen var väl inte överförtjusta, men så gillar de inte surt...

Sen bidde det saft. Först gjorde jag rabarber- och jordgubbssaft på lite jordgubbar som var kvar från förra sommaren. Smaskens! Sen blev det ren rabarbersaft med nejlikor. Också smaskens! Båda recepten fanns i ett stort häfte med rabarberrecept som jag hittade på nätet. Där fanns det mycket skojigt! Titta själv!

Det enda tråkiga var att det blev väldigt lite saft... En liter av varje. Jag har vant mig vid stora mängder, från maskros- och syrensaften som ger väldigt mycket saft. Men, men... Det är mer saft än vi någonsin kunnat få av våra egna stackars rabarber! Och supergod!!! Dessutom sparade vi lite rabarber till frysen. Har en känsla av att det kan bli fler såna där pajer.

No comments:

Post a Comment