Sidor

Tuesday, July 6, 2010

Kinnekulle

I helgen var jag och maken ensamma hemma, då barnen sov över hos mormor och morfar. Vi gjorde inte så mycket egentligen, tog det mest lugnt hemma. Men på lördagen gjorde vi en utflykt till Falkängens hantverksby på Kinnekulle. Åh, vad roligt det var! Dels för att det fanns så mycket fina saker och titta på, men mest för att jag blev så otroligt inspirerad. Nu har jag långa listor på saker som jag vill göra!

Först vill jag nämna sidenbandsbroderi. Detta hantverk hade jag missat helt, men nu är jag helt fascinerad! Det handlar alltså om att brodera, men istället för tråd använder man sidenband (eller organza tex). Det var en kvinna där som gjort så fina saker att jag blev helt sjuk. Blev lite kär i en handväska i tuff quilt-stil som hon broderat en trollslända på, men 400 kr är inte riktigt min prisklass... Men fint var det! Så det måste jag prova på någon gång.

Sedan kom vi i samspråk med en kvinna som tovade fantastiska djur av ull. Där fick jag testa att tova lite, och det var jättekul! Hade fått för mig att det skulle vara bökigt, men det var ju lätt. Så det vill jag också börja med. Köpte med mig en liten påse ull, och maken ska se om inte svärmors kardor ligger i någonstans i gömmorna hos svärfar.

I första boden vi gick in i köpte maken tre lotter och vann. Jag fick välja pris och valde den lilla kannan på bilden. Tyckte den var perfekt att ha kall sås i på matbordet. Naggen och provstickan i luffarslöjd köpte vi i en annan bod. Luffarslöjd är också något som jag är sjukt sugen på att prova på.

Jag kan inte annat än att uppmuntra alla (som har möjlighet) att åka dit. Tror nog att alla kan hitta något de gillar! Jag fick så mycket inspiration att det riktigt bubblar ur öronen på mig! Eller tjuvtitta via länken ovan, där kan du klicka dig fram till hantverkarna och se alla saker de gjort. Önskar att jag haft lite bilder att visa upp på allt fint, men jag tog tyvärr inga.

No comments:

Post a Comment