Sidor

Friday, July 2, 2010

Jordgubbar för hela slanten

Häromdagen åkte hela familjen och plockade jordgubbar tillsammans med min mamma. Vi kom hem med ca 25 liter, vilket inte var helt planerat. Och ännu mindre förberett. Ingen plats i frysen, och vi kom hem sent på eftermiddagen.

En del åkte in i frysen, åtminstone så länge. I kylen står nu min 14-liters bunke full med saft, som blir färdig om några dagar. Jag hade tur att allt fick plats, det var nog bara en cm kvar upp till kanten! Några liter sylt kokade jag också. Annars använder jag det som blir över efter saften, det kan man frysa in och använda som sylt, i paj eller vad man nu vill ha det till.

Nytt för i år var att jag ville testa att torka jordgubbar. Första plåten skivade jag, men då klistrade bären fast sig på bakplåtspappret, så de andra två plåtarna klyftade jag och ställde på "högkant" istället. Det blev bättre och luftigare. Men det tog längre tid än jag trott. Åtta timmar hade vi läst oss till, men ett dygn har det nog tagit. Då har de stått omväxlande i ugnen på 50 grader och ute i solskenet. Med ett myggfönster över plåten för att slippa alla flugor.

Det fina med att torka saker är att de tar så liten plats. I dessa burkar skulle bara några enstaka färska gubbar få plats, men nu har jag en hel plåt med skivade eller klyftade bär i burkarna. Det är fint det, för en med fullt i frysen!

Dottern gick inte med på att vi skulle göra sylt eller saft på de bär som hon plockat (vilka täckte botten på hinken...), utan de skulle vi baka med! Vi var inte jättesugna på paj, eftersom vi ätit jordgubbar flera gånger om dagen nu. Därför blev det jordgubbsmuffins istället. Perfekt att stoppa i frysen och plocka fram vid behov. Eller fikasug...

No comments:

Post a Comment