Sidor

Tuesday, July 20, 2010

Sjal i kärleksknutar

När vi var och hälsade på mina föräldrar i helgen tog pappa med oss på en liten marknad. Där stod en äldre man och sålde garn... Gissa om jag blev intresserad? Hade tyvärr inte så mycket pengar på fickan eftersom vi tvingades köpa ny bil, men min pappa är den snällaste och gav mig tillräckligt för att köpa ett 350 g nystan mjukt och gosigt garn i flera färger. Och nu är den klar!

Man fick med en beskrivning på köpet, så denna sjal är gjord i kärleksknutar som är nytt för mig. Skickar med min egen beskrivning om du är intresserad:

  1. Gör en luftmaska. * Dra ut den så att den blir 2-2½ cm lång. Gör ett omslag och dra igenom garnet genom den långa maskan. Stick nu virknålen genom länken som blir på baksidan av den långa maskan. (Alltså tråden som går upp till den nya maskan.) Du har nu två maskor på nålen. Gör ett omslag och dra igenom länken. Du har två maskor på nålen, gör ett omslag och dra igenom båda maskorna. * Du har nu gjort den första kärleksknuten. Gör 3 till, börja från * och upprepa. Gör slutligen en fm i den första lm på varvet. Du har nu en ruta av kärleksknutar.
  2. Vänd arbetet. Gör 3 kärleksknutar. Fäst med en fm i den 3:e knuten på föreg varv. Gör 3 kärleksknutar, fäst med fm i den 2:a knuten på föreg varv. Du har nu 2 rutor på varvet.
  3. Vänd arbetet. Gör en kärleksknut och fäst med fm i den 2:a knuten i sista rutan på föreg varv. Du kan nu fortsätta med att göra en ny ruta, dvs tre kärleksknutar och fästa i den översta knuten i rutan. Mellan de två rutorna på förra varvet gör du två kärleksknutar, och fäster med fm i den översta knuten på nästa ruta. Sedan 3 kärleksknutar, fm i den 1:a knuten i den första rutan på föreg varv. Du har nu 3 rutor på varvet.
  4. Fortsätt som i varv 3, med 1 knut upp på sista knuten på sista rutan, 3 knutar, fm övers i rutan, 2 knutar, fm överst i nästa ruta, 2 knutar, fm överst i nästa ruta, 3 knutar, fm i 1:a knuten på första rutan på föregående varv. Du har nu 4 rutor på varvet.
  5. Fortsätt på detta sätt. Vänd som tidigare, virka 3 knutar i varje sida och 2 knutar mellan rutorna i mitten. Du ökar då 1 ruta per varv. Virka sjalen så stor som du vill ha den.

Jag gjorde min sjal ca 180 cm bred längst upp, men det är givetvis en smaksak.

1 comment:

Post a Comment