Sidor

Wednesday, July 14, 2010

På gång

Det känns som om det var ett tag sedan jag visade vad jag håller på med på handarbets- och pysselfronten, så här kommer en liten uppdatering.

Senaste avslutade objekt måste vara denna handväska till dottern. Den är resultatet att ett flertal kvällar ensam i husvagnen med magknip, när vi var på Nyhem. Tur att jag tagit med lite virkgrejer så att jag hade något att göra! Från början hade jag tänkt använda den vita blomman till en väska till mig själv, men jag tycker inte om den gröna färgen. Det gjorde däremot dottern, så kom rutorna till användning ändå.

Istället ska jag försöka åstadkomma något vackert i väskväg av de här blommorna. Mönstret har jag hittat på bloggen Min Inspiration, och hinkvis av inspiration också. Hon gör helt underbara väskor! Blir min hälften så fin så blir jag nöjd. Mönstret heter African Flower.

Grytlappar har känts som en tråkig sak att virka. Tills jag såg grytlappar med tumme på, och kände att sådana vill jag ju ha. Så nu håller jag på att pröva mig fram lite grand. Jag hittade en gammal beskrivning på dubbelvirkning bland mönster jag ärvt efter svärmor. Dubbelvirkning blir dubbelt så tjock som vanlig virkning, men ändå ganska mjukt och smidigt. Perfekt till grytlappar. Nu försöker jag åstadkomma en tumme också, och det är lite klurigare. Jag får återkomma när jag är klar. Vill du testa dubbelvirkning så gör man så här:
Lägg upp så många luftmaskor du vill ha.

  1. Virka ett varv fasta maskor.
  2. Virka ett varv fasta maskor i bakre maskbågen.
  3. Virka ett varv fasta maskor med nedtag i bakre maskbågen, samt i främre maskbågen på maskorna från varvet innan. (Alltså de maskbågar som blev över när du virkade i de bakre maskbågarna.) Fortsätt så. På sista varvet tar du nedtag genom båda maskbågarna samt maskbågen från föregående varv.
Nästa projekt jag dragit igång är att göra skålar av virkade dukar, genom att stärka dem med lim eller sockerlag. Därför har jag börjat massproducera runda dukar för att kunna göra ett gäng när jag ändå håller på. Börjar få en valk på vänster pekfinger av alla luftmaskor... Nämnde för en väninna att jag skulle göra dessa, vilket gav henne dåligt samvete sa hon. För en tid sedan fick hon nämligen låna ett stickmönster till en hjälmmössa, vilken hon inte börjat på än. Men till skillnad från henne har jag ju inget jobba att sköta.

Här är en sådan hjälmmössa som jag stickade till dottern i vintras. Jättesmidig att ha på under hjälmen när man åker pulka eller skridskor. Sonen blev så förtjust i sin så att han vägrade att använda någon annan mössa. Även här hittade jag mönstret i svärmors gömmor. Inte dumt!

Så det är vad jag har på gång just nu, får väl återkomma när påbörjade projekt är klara.

No comments:

Post a Comment