Sidor

Friday, September 16, 2011

Spetsigt - Lacey


Dukarna har torkat. Den här gången lyckades jag göra dem lite hårdare än första gången jag stärkte med lim. Då penslade jag bara på lim och vatten (blandat i lika delar), nu doppade jag hela dukarna i blandningen.

The doilies have dried. This time I managed to get them at bit harder than the first time I starched with glue. That time I applied the glue and water (mixed, one part of each) with a brush, this time I dipped the entire doily in the mixture.


Först testade jag med vanligt skollim, men det blev ganska skört och lite knastrigt, så jag doppade om dem i trälim. Funkade bättre. Fortfarande är de lite flexibla i formen, men har man inget tungt i dem så ska det nog gå bra.

To start with I tried with the kind of glue kids use, but it turned out quite fragile and a bit crackly, so I dipped them again in wood glue. That did the trick. They are still a bit flexible, but if you don't use them for heavy stuff it should work out fine.
 

Jag tänkte faktiskt testa att göra en duk i färgat garn och göra om till skål. Vill se hur det blir. Finns en viss risk att limmet syns, dock. Vitt lim på vitt garn syns ju inte, men på färgat... Men testar man inte så vet man inte. Får se när jag hinner med det.

I was also thinking I should try to make a bowl out of a colored doily. Want to see how that works. There's a certain risk that the glue will show, though. White glue on white yarn is rather invisible, but on colored... But if you don't try you won't know. Will have to see when I get the time to do it.


Jag skulle vilja hitta en limblandning som gör skålarna hårdare. Jag skulle inte våga fylla en stor skål med äpplen, tex. Jag såg en bild hos UnderbaraClara där hon gjort just det, men hon stärker med sockerlag och det vill jag inte eftersom jag misstänker att det kommer att dra till sig husets alla flugor. Vilka är ganska många när huset ligger i en kohage.

I would like to find a glue mixture that makes the bowls harder. I wouldn't dare to fill a big bowl with apples, for instance. I saw a picture at UnderbaraClara where she had done just that, but she uses sugar and water and I don't want to since I suspect that it would attract all the flies in this house. And when you live in a cattle pen, that means many.


Jag har gjort några fler ljuslyktor också. Detta är ett tunnare garn, så jag fick anpassa mönstret lite. Den här gången gjorde jag luftmaskbågar på tre luftmaskor istället för stolpar. Och en liten hålrad på halsen. Jag gillar verkligen att variera mig, skulle aldrig kunna sitta och virka precis samma mönster gång på gång på gång...

I have made some more tea-light holders too. This is a thinner yarn, so I had to adapt the pattern some. This time I chained three instead of making double crochet. And I made some holes further up. I really like variation, I could never sit and crochet the same pattern over and over and over again...


Spetsigt, skrev jag, och spets är det. På mönstren på skålar och ljuslyktor, men framför allt på dessa tavlor. Jag har en egen sådan här på sovrumsväggen, där alla mina långa örhängen hänger. Väldigt praktiskt! Det är lätt att se vad man har, och de trasslar inte ihop sig. Dessutom kan man njuta av dem även när de inte hänger i öronen.

Lacey, I wrote, and lace it is. In the patterns of bowls and light holders, but especially in these frames. I have one on my bedroom wall, where I hang all my dangling earrings. Very practical! It is easy to see what you have, and they don't get tangled. Moreover, you can enjoy them even when they are not hanging in the ears.


Ramarna har jag köpt på loppis. Det mesta av spetsen har varit min svärmors. En del av den är handknypplad eller virkad, vilket känns lite lyxigt. En sån här ram är riktigt enkel att göra. Jag har klistrat fast ett mönstrat papper i ramen och häftat fast spetsen. Klart!

I have bought the frames at a flee market. Most of the lace belonged to my mother-in-law. Some of it is hand tatted or crocheted which adds some luxury. A frame like this is really easy to make. I have glued a patterned paper in the frame and stapled the lace on it. Done!

2 comments:

Marilyn said...

hej igen Nilla!!! see I'm practicing...your bowls are wonderful and so pretty...you are such a busy bee...if I wore earrings I'd make a board like that...it's a brilliant idea.
Have a lovely weekend...again...how does time fly so fast!!!
xx

Julia said...

Wow, superfina skålar! Den stora med äpplen i var jättefin! :) Bra idé att hänga örhängen på en sådan tavla, det är ju ett väldans trassel när de ligger i en låda! Bra tips! Ha en bra helg! :)

Post a Comment