Sidor

Wednesday, September 21, 2011

Små saker - Little things

Jag är så nervös! Till helgen är det dags för Skördefest, och jag ska för första gången stå och sälja saker som jag själv har gjort. Det blir ju så personligt, man visar nästan upp en del av sig själv och hoppas att någon tycker om det de ser tillräckligt mycket för att vilja ta med det hem för en peng.

I am so nervous! The harvest feast is this weekend, and for the first time I will be in a stand selling things I've made myself. It gets so personal, almost like you are showing a piece of yourself, hoping that someone will like it enough to pay some to bring it home.

Nervositeten gör att jag börjar undra om jag har tillräckligt, om jag borde gjort något annat... Vet att det bara är nerver, att det finns en del fint på bordet i matsalen. Samtidigt som jag i halv panik försöker göra fler och fler saker. Jag tillhör dem som har svårt att få något gjort om det inte är brådskande. Men nu spottar jag ur mig saker.

The anxiety makes me question if I do have enough to sell, if I should have made something else... I know it's just nerves, that I have some nice stuff on the dining room table. At the same time as I almost in panic try to make more and more things. I am one of those who don't get things done if it isn't urgent. But now my fingers are flying in the process.
 

Hade glömt att köpa fler öronkrokar, så jag kunde inte göra så många örhängen som jag tänkt, men det blir säkert bra med dem jag har.

 I forgot to by more hooks for earrings, so I couldn't make as many as I planned, but they will surely be enough.


Köpte några enkla diadem som jag pyntade lite. Svårt att ta bra bilder idag, det regnar. De svarta blommorna ser nästan blå ut...

I bought some simple headbands which I decorated. Hard to take good pictures today, it's raining. The black flowers almost look blue...


Jag gjorde broscher av blommorna som blev över när jag gjorde hårband. Min favorit är nog den rosa blomman med tygknapp i rosa och svart.

I made brooches from the flowers that were left over from the hair band making. I think my favorite is the pink flower with a fabric button in pink and black.

 
Det blir mest små saker gjorda nu, sådant som jag tänkt göra länge men skjutit upp. Som tur är går de ganska fort att göra.

I mostly make little things now, things I have planned to do for a long time but postponed. Luckily, they are fast to make.


De här burkarna är jag faktiskt lite kär i. Det är små glasburkar som innehållit marmelad. Min man har fått dem i fina presentförpackningar med choklad och kex. Virkade locken igår kväll, och visste inte riktigt vad jag skulle pynta med. På armstödet "hittade" jag några blommor och hjärtan som blivit över, och de visade sig vara perfekta! Behövde bara göra prickarna till svampen.

I am actually a little in love with these jars. They are little glass jars that used to contain marmalade. My husband received them in nice gift wrappings with chocolate and crackers. I crocheted the bonnets last night, and didn't really know how to decorate them. On the armrest I "found" some flowers and hearts that had not been used, and they turned out to be perfect! I only had to make the spots for the mushroom.


Efter skördefesten ska jag göra en till mig själv. Den ska jag ha i min necessär när jag reser bort, och ha mina minsta örhängen i. Den sorten som inte trasslar sig, och som alltid glöms bort i något litet fack eller en ficka eftersom de inte har någon egen plats. Men sen ska de få det. Hoppas de blir glada. Jag vet att jag kommer att bli det!

After the harvest feast, I will make one for myself. I will bring it in my toilet bag when I'm away, and keep my smallest earrings in it. The ones that don't tangle, and always are forgotten in some little tray or some pocket since they don't have a place of their own. But soon they will have. Hope they will be happy. I know I will be!

5 comments:

Fanny said...

Så fina! Framförallt de mörkröda örhängena var hur mysiga som helst... Du får säkert sålt en helt del!

Emilia said...

Så mycket fint smått - lycka till nu!

Julia said...

Du behöver absolut inte vara nervös, du har gjort superfina saker! Örhängena är himla fina, ser romantiska och skira ut! :)

Anonymous said...

I know just how you feel regarding the nervousness - I'm sure you will be fine as you have some lovely items for sale there! The jars are so pretty and I love the headbands! :)

Marilyn said...

I just wanted to pop in and wish you all the luck for the craft show...I know you'll come home with nothing...at least not what you took...don't spend all you money on other people's things!!!
Have fun Nilla and tell us all about it next...
xxxx

Post a Comment