Sidor

Friday, July 1, 2011

Hela tre väskor - Three whole bags

Vi har varit bortresta, och vi har njutit av sommarlov och vackert väder. Idag är det kallare och mulet ute, så jag passar på att sitta vid datorn en stund. Idag blir det en del bilder, för jag har hunnit göra färdigt en del saker som jag gärna vill visa.

We have been away, and we have enjoyed summer holidays and lovely weather. Today is colder and very gray, so I take the opportunity to sit with the computer for a while. Today there will be a lot of pictures, since I have some finished objects I'd like to show you.

Först av allt vill jag visa den fina ängel jag och min man fick av sonen igår. Han är med i en pysselklubb som skickar ut paket med olika typer av material, och han brukar genast kasta sig över det. Den här gången var det ståltråd och träpärlor att skapa figurer av.

First of all I would like to show you the lovely angel my husband and I received from our son last night. He's a member of a crafting club for kids that sends us boxes with different kinds of crafting materials, and he usually throws himself over it. This time there was wire and wooden pearls to create creatures from.


 När barnen slutade skolan fick lärarna som vanligt en liten present. Till sonens lärarinna fick jag i uppdrag att göra ett kort. Det är så sällan det blir av numera, men det är riktigt roligt.

When the went on summer holidays, the teachers received a little something as usual. I was asked to make a card for my son's teacher. I don't make cards so often anymore, but it's a great deal of fun.


 Eftersom jag inte äger så många stämplar brukar det bli mer fokus på texten. Jag fick ju en bok av min man med roliga handstilar, och den har jag använt mig av väldigt mycket. Det kan bli väldigt snyggt utan att vara så där perfekt.

Since I don't own that many stamps, I usually focus more on the text. My husband did give me a book about fun handwriting, and I have used that book a lot. It can look very nice without being that perfect.


 Och så lite rosor, det ger det där lilla extra.

And then some roses, they add that little extra something.


För flera veckor sedan blev jag färdig med det här lilla fodralet. Det är gjort på beställning, men med fria händer. Det är virkat i fin ull och sedan tovat för hand för att det inte skulle krympa för mycket.

Several weeks ago, I finished this little cozy. It is made on order, but I was given free hands. It is crocheted in fine wool and then felted by hand to avoid too much shrinkage. 


Hjärtana är nålfiltade. Mitt första "riktiga" försök, innan har jag bara testat lite på en provlapp. Det är roligt att nålfilta, men det krävs nog lite övning innan jag kan göra mer avancerade motiv. Just nu behärskar jag nog bara hjärtan... Tur att det är fint med hjärtan! Hoppas att beställaren också gillar det, hon har inte hunnit få fodralet än...

The hearts are needle felted. My first "real" try, prior to this I have only tested it on a sample. It is fun to needle felt, but I think it will take some practice before I can make more advanced motifs. Right now I think I only master hearts... Lucky me that hearts are so sweet! Hope the customer likes it too, I haven't had a chance to hand it over yet...






Och så väskorna. I husvagnen har jag suttit och virkat väskor för hela slanten. Av någon anledning tycker jag om att improvisera och komma på nya idéer när jag sitter i husvagnen, och det resulterar ofta i väskor.

And finally the bags. I have been sitting in the caravan, crocheting nothing but bags. For some reason I find it easier to improvise and get new ideas sitting in the caravan, and that often leads to new bags.


Den första väskan har ni redan fått se en skymt av. Jag har utgått från African Flowers som jag sytt ihop och sedan virkat en väska av. Den här är väldigt stadig, eftersom den är virkad i ett ganska grovt bomullsgarn med virknål 3,5 mm. Så den väger några hundra gram...

You have already seen a glimpse of the first bag. I have started with African Flowers which I have sewn together and then crocheted a bag of. This first one is very steady, since it is crocheted in a rather chunky cotton yarn with a 3,5 mm hook. So it weighs a couple of hundred grams...


Dubbla handtag och en liten knapp att stänga väskan med. Jag har verkligen fastnat för den här typen av handtag, där jag virkar en lång remsa som jag sedan syr ihop på baksidan utom just där jag fäster den på väskan. Det ger lite stadigare och mjukare handtag.

Double shoulder straps and a little button to shut the bag with. I have really fallen for this type of handles, where I crochet a long band that I fold double and sew together on the backside except for the part that I attach to the bag. It makes a little sturdier and softer handles.



Nästa väska blev en lite mindre variant. Jag fick sticka emellan med den, eftersom jag behövde mer garn innan jag kunde avsluta väskan med rosa-lila blommor. Den är virkad i samma grova garn och det gick åt nästan två nystan så den väger nästan 100 gram. För att få den lite smalare upptill bytte jag till en tunnare virknål.

The second bag is a bit smaller. I had to make it before finishing the pink-purple African Flower-bag, since I ran out of yarn. This one is crocheted in the same chunky yarn and I used almost two balls so it weighs almost 100 grams. To make it tighter around the opening I switched to a smaller hook.


 Och igår blev jag så äntligen klar med den sista väskan. Oj, vad jag har virkat på den. Och oj, vad jag har repat upp! Jag ville använda flera av färgerna från blommorna, men det visade sig väldigt svårt att få det snyggt. Istället blev det lätt rörigt. Dessutom ville jag inte behöva köpa nytt garn hela tiden utan klara mig med det jag hade, vilket gjorde det ännu svårare. Men nu är den färdig. En ganska stor och rejäl väska. Och tung. Samma garn som de andra två (Järbo Soft Cotton) men med virknål 4,5 mm. 

And then last night, I was finally done with the third bag. Oh my, have I crocheted on that one. And oh my, have I ripped up! I wanted to use several of the colors from the flowers, but it turned out hard to make it look good. It easily looked messy instead. And I didn't want to buy more yarn all the time, but cope with what I had at hand, which made it even harder. But now it is done. A pretty big and solid bag. And heavy. Same yarn as the other two, but with 4,5 mm hook.


Vanligtvis brukar jag sy ihop rutor och handtag med grundfärgen för att sömmen inte ska synas, men här gjorde jag tvärtom och använde de rosa och lila färgerna i alla sömmar. Det gjorde att det blev lite lagom mycket av alla olika färger.

I usually use the background color to sow squares and handles together to make the seam invisible, but here I went the other way and used the pink and purple colors for all seams. It made the bag just enough colorful.


Vi får väl se när vi ses här nästa gång, jag har en känsla av att det kan gå lite längre tid mellan gångerna nu. Både för att det är vackert väder och tråkigt att sitta vid datorn, och för det faktum att barnen är hemma från skolan och inte riktigt uppskattar att jag sitter här halva dagen... Men jag hoppas att jag snart har nya saker att visa upp.

We'll see when we meet here again, I have this feeling that it might take a while longer between my posts now. Both because of lovely weather making it boring to sit inside by the computer, and the fact that my kids are free from school and don't really appreciate me sitting here half day... But I hope that I soon will have more things to show you.

2 comments:

Marilyn said...

Nice to see you Nilla...so happy you are enjoying the weather and having time with the kids and your hooks!! You have been busy...lots of great things you've made...the African Flowers remind me of how I got so caught up in the blogs and flickr...maybe I should make some again...start from the beginning again!!!
take care... :)

Emilia said...

Snygga väskor - du har då verkligen varit produktiv;)

Post a Comment