Sidor

Sunday, April 24, 2011

Glad påsk! - Happy Easter!

Här har det varit påsklov i en vecka nu, vilket innebär att barnen är hemma och jag inte sitter så mycket vid datorn... Dessutom har det varit så vackert väder att man inte vill sitta inne. Men nu tänkte jag säga hej innan vi åker på utflykt.

Since it's been Easter holidays now for a week, the kids have been at home and I don't spend so much time by the computer... Besides, the weather has been so lovely that you don't want to sit inside. But now I thought I would say hi before we go on a little trip.


Det har varit en lite lat påsk, utan så mycket förberedelser. Men jag och barnen satte oss och gjorde godis av färgad marsipan häromdagen.

It has been something of a lazy Easter, with not so many preperations. But the kids and I sat down and made some coloured marzipan candy the other day.


De gjorde så fina saker, riktiga konstverk!

They made so nice things, real pieces of art!



Givetvis har jag virkat lite också. Ett par mössor till, till två systrar. Tyvärr glömde jag att fotografera den ena, men jag ska försöka göra det när jag lämnar den här. Fick göra om den lite, eftersom det var lite klurigt att göra om ett mönster till en åtta-åring så att det passar en ett-åring... Storasyster fick en i omvända färger och var mycket glad över sin mössa.

Of course I have crocheted a little too. Two more hats, for two sisters. Unfortunately I forgot to take a picture of one of them, but I will try to remember when I deliver this one. I had to redo it some, since it was a bit tricky to remake a pattern for an eight-year-old to fit a one-year-old... Big sister got one in alternate colours and was very happy with her hat.


Igår var vi hos min mamma och firade påsk. Samtidigt firade vi min syster som fyllt år nyligen. Naturligtvis fick hon något jag gjort! Hon gillar mössor har hon sagt, och det är ju tacksamt att göra. Från början hade jag tänkt virka en solhatt, en sådan jag gjorde till min dotter. Tyvärr lyckades jag inte så bra eftersom det var så svårt att uppfylla virkfastheten i det garn jag tänkt, så det fick bli en annan mössa.

Yesterday we went to my mum to celebrate Easter. At the same time we celebrated my sister who had her birthday not long ago. Of cours I gave her something I had made! She has said that she likes hats, and that is truly actable. To start with, I wanted to make a sun hat, the same one as I made for my daughter. Unfortunately I didn't succeed since it was so hard to meet the gauge in the yarn I had in mind, so it had to be another hat.


Nu är jag inte så ledsen över det, eftersom den här mössan blev otroligt bra. Mönstret var lätt att följa också, utom möjligen brättet. Den blev så fin att jag tänker göra en till mig själv också. Jag hade liksom lite svårt att ta av den efter att ha kollat att storleken skulle fungera....

Now, I'm not too sad about that, since this hat worked out incredibly well. The pattern was easy to follow too, except maybe for the brim. This turned out so nicely I have decided to make one for me too. I kind of had a hard time taking it off after checking that the size would work...


Nu ska vi åka på konstrunda! Ha en underbar dag, så ska jag försöka titta in hit snart igen.

Now we are off to an art excursion! Have a lovely day, and I will try to check in here again soon.

1 comment:

Emilia said...

Fina mössor och marsipankonstverk - glad påsk!

Post a Comment